Wednesday, February 29, 2012

MISTERI : SIAPAKAH 'HAJI YIE' ??

hari ini aku bertugas di kaunter agihan zakat MAIDAM, maklumlah agak banyak cek-cek pemohon yang perlu aku pos kan, jadi sesambil menulis didalam buku pos, lebih baiklah aku membantu pelajar praktikal yang agak sibuk dengan tugasan mereka dengan melayan kerenah pemohon di kaunter agihan zakat..

sewaktu tengah hari, ketika itu suasana agak lengang mungkin kerana cuaca panas terik selepas waktu zohor, terlihat kelibat seorang wanita pertengahan umur berbadan agak gempal dengan muka jernih tersenyum di pintu masuk ke kaunter..

wanita 'misteri' : Assalamualaikum..

aku : Waalaikumussalam kak..nak hantar borang bantuan zakat ke?

wanita 'misteri' : Ye, ni borangnye..cek la dulu kot ade yang tak lengkap..

aku : ye, bak sini borangnye..(sambil meneliti borang tersebut..)

aku : oke, takde masalah ni, kami proses borang nie ye..(-,-)

wanita 'misteri' : iye..err..kat pejabat nie ade sorang pegawai nama "aji yie" kan?

aku : Haji Yie? err..sape tu? bahagian zakat ke?

wanita 'misteri' : iye lah..bahagian ni lah..name dia Aji yie...dia putih-putih, kurus-kurus, cakap 'beralus' je..

aku : Aji yie? tak der setahu saya nama Aji yie kak..Haji Ya ade ler..Haji Zakaria..keh3

wanita 'misteri' : ader..dy bahagian jakat la..awak budak baru kot..lama dah dy kerja sini..bilik dy kat atas..kecik je bilik dy..takpe la, saya gi naik atas jumpa dy sdiri..


aku : oke..

dalam hati, "JAKAT"?..err..= 'Z' AKAT ........kalau A'J'I 'Y'ie?..err..A  'z'  i..  'z'  i... kah? erm..masih menjadi tanda tanya..tapi mungkin juga en AZIZI yang dimaksudkan..

Tuesday, February 28, 2012

Kalaulah 'bau' itu boleh dilihat...

kalaulah bau itu boleh dilihat, nescaya tiada siapa akan kentut di khlayak ramai, semua orang akan memakai pakaian wangi senantiasa dan kita akan cenderung menilai seseorang melalui warna..
haha..apekah?
ok, macam nie ceritanya, tadi sewaktu selesai solat asar, kawanku 'melepas' tapi tiada siapa yang mahu mengaku..aku teringat angan-angan ketika kecilku, iaitu jika aku punyai 'sixth sense'..salah satu keupayaan yang aku selalu mahu adalah melihat bau itu berwarna..contohnya, warna untuk minyak wangi, warna unggu..warna untuk tong sampah, warna kuning..
kalau situasi ini terjadi, contoh:- di pasar malam..

haha, mesti tiada sesiapa yang mahu dirinya terkantoi 'melepas' secara sembunyi..
oke lah, 'madam besar' sudah keluarkan arahan untuk aku buang sampah ke tong besar tepi padang..bai bai bai sikel..

Monday, February 27, 2012

kursus pra perkahwinan

sebenarnya kami menghadiri kursus ini sudah 2 minggu lepas, tetapi tidak sempat aku 'post' kan di blog kerana 'kemalasan' yang melampau. aku bersama amri, riduan, safwan, nordin dan bos ery telah menghadiri kursus pra perkahwinan ini yang bertempat di Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT).
bukanlah dalam niat kami untuk segera mencari pasangan, sekadar ingin memudahkan kerana mahu tak mahu, setiap individu perlulah mengetahui serba sedikit tentang alam perkahwinan sebelum melangkah ke alam tersebut kelak.

kursus ini bertujuan memberi gambaran awal kepada setiap pasangan yang ingin melangsungkan perkahwinan agar tidak menjerumuskan diri kedalam permasalahan juga menerapkan unsur-unsur keagamaan didalam diri setiap individu. merangkumi akhlak, kesihatan, ibadah dan lain-lain tajuk yang bersesuaian untuk memberi gambaran awal perkahwinan, pada pendapat aku ini agak membantu golongan muda dari membuat keputusan yang membuta tuli.

dalam pada itu, aku agak seperti biasa, sekiranya ada pengajar maka 'tertidur' lah aku..memang sukar untuk aku ubah sikap suka tidur dalam kuliah ini..heyh..

Sunday, February 26, 2012

bila badan tak sihat

thanx mak..selalu suruh makan ubat, tapi aku mang liat..eii seb bek dy xsuke 'kekerasan'..kalau x, dah lame aku kne cepuk agaknye..
dh jd xsihat cmni..mls pulak nk mnaipnye..bai bai bai sikel..

Saturday, February 25, 2012

post setiap hari...

kalau ikutkan hati memang aku mahu buat post setiap hari..
tetapi tidak sampai maksud..tiba2 kelu dan kaku..
oke, mulai malam ini, aku akan cuba buat post baru..
insyaallah..

Monday, February 20, 2012

merpati sejoli makin lupa diri

bulan lepas sewaktu abangku, Helmi pulang ke kampung, kami telah berjaya menangkap sebanyak 12 ekor merpati yang bersarang di dalam siling rumah, jumlah sebenar lebih ramai, anggaran 60 ke 70 ekor kesemuanya..
kehadiran merpati di dalam siling sebenarnya sudah agak lama, iaitu sekitar beberapa tahun kebelakangan, kewujudan sarang dan pembiakan yang cepat menyebabkan siling rumah menjadi kotor dan berbau. maklumlah, burung merpati bukannya manusia yang pandai mencari jamban untuk melepas..

kerana sudah agak lama 'berbulu' dengan merpati yang tak makan dek halau, aku dan abang melakukan proses tangkapan, itulah 12 ekor merpati yang tidak sempat memboloskan diri tersebut. selepas berjaya menangkap merpati-merpati tersebut, kami sembelih satu demi satu..


proses sembelihan agak senang, tidak seperti menyembelih ayam, merpati bersaiz seperti burung ruak atau anak ayam sahaja. selesai sembelih, kami buang bulu2 mereka dan goreng..

kawan-kawan 'arwah' agak sedih jadi mereka terus tidak pulang selama beberapa hari..tetapi hari ini, nampaknya mereka memulakan 'perang' kali ke 2..so kali ini aku akan berjuang seorang diri untuk menentang burung-burung busuk in..doakan aku terus berjaya meng'hambat' mereka ke lubang cacing (even merpati makan semua cacing tu) dem it..

Wednesday, February 15, 2012

Aku maafkan kamu..

Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Atur sepuluh daktil batal yang batil
Detik dua usul ditutup satu lagi tampil
Dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil
Minta diisolasi dari dalil busuk jahil
Aspirasi tak serasi dengan suara bunyi
Inkarserasi dari penghuni dan keluarga bumi
Surat wasiatnya atas paksi dalam rumi
Minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni
Mana cepat terbang atau warna gelang tangan
Buah fikiran aneh tergantung di persimpangan
Halusinasi susuli ketandusan ihsan
Ubat parut auditori kesan artileri insan
Gagal dikesan
Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku
Timbul tenggelam, timbul tenggelam
Acapkali terpendam, acapkali tersergam
Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
Ini bukan lagu rindu ini madah dendam
Kutimbang tanpa neraca di awal usia
Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
Maafkan mereka, mereka tidak tahu
Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
Maafkan mereka, mereka tiada nilai
Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati
Atas kepala murai sekawan
Mari ku ramit kucup lehernya
Terlalu rahi dendam di angan
Sampai terkacip mulut mahirnya
Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku
Jangan ahli sihir seru nama maharaja
Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
Kalau terpelajar sila guna hak miranda
Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta
(Alif)
Ada teratak di hujung kampung
(Ba)
Bawah cermin kopak ada kotak
(Ta)
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku
Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Ternyata kamu lebih suci dari apa yang kubayangkan

Followers