Sunday, May 29, 2011

banyak pulak bertembung..

semalam jumpa abg azlan..
kelmarin jumpa mat din..
baru-baru nie jumpa safwan..
alamak..lupe pulak nk bagitao dorang yang Mr Joe (En. Azizul Azhan) kim salam kat dorang sume..
adoyai..bukan senang nak bertembung lagi neh..
nie satu lagi..classmate kitorang kak Aya nak kawen dah..
tapi kat kuale beram..susah ler, saye dop kenal jalam...jaoh ler pulak maw merantao..sori ye kak Aya, kalu saye xdapat hadir..xbertembung la ngan kekawan cenggitu..huuu
biase lah, lepas abes belajar jer..banyak pulak aktiviti yang x sehaluan..aku disini..kau disane..
aku cuti ari nie.. ko cuti esoknye..
jadi susah nak jumpe..
tapi, pertemuan dan perpisahan tu di tangan Allah..kite sebagai umat Islam..kene ingat ye..
ari nie jumpe..esok xsemestinye dapat jumpe dah..
kalu selalu jumpe..banyak pulak yang nak digaduhkan nye..wahaha
kalu jauh..rindu dan kenangan selalu buat kite tersenyum..
semoga dapatlah selalu jumpe ngan korang semua lagi..InsyaAllah~

Saturday, May 28, 2011

karah 15 banyak nyamuk

uish, 2 post dalam 1 hari...memang garang aku ari nie..wahaha..
aku buat post nie sebab aku kesian kat budak uitm dungun..woih..malam kami semakin terancam kerana kehadiran nyamuk yang sangat lah banyak kot...
kain selimut tidak lagi berguna..sekadar penghilang sejuk aje..
korang taw tak sal nyamuk..ha, aku petik dari wik-ape-die( wikipedia), nyamuk adalah sejenis serangga..yang ade sayap..nyamuk terbang lalu hinggap untuk isap darah..
uish..tu bahasa aku..bukan wikipedia..ok betul-betul lar!
Nyamuk adalah serangga tergolong dalam order Diptera; genera termasuk Anopheles, Culex, Psorophora, Ochlerotatus, Aedes, Sabethes, Wyeomyia, Culiseta, dan Haemagoggus untuk jumlah keseluruhan sekitar 41 genus yang merangkumi 3,500 spesies. Nyamuk mempunyai dua kepak bersisik ( scaled wings ), ( halteres ), tubuh yang langsing, dan enam kaki panjang; bersaiz berbeza-beza tetapi jarang sekali melebihi 15 mm.
Dalam bahasa Inggeris, nyamuk dikenali sebagai "Mosquito", iaitu dari perkataan dalam bahasa Sepanyol atau bahasa Portugis yang bererti lalat kecil. Penggunaan perkataan Mosquito bermula sejak tahun 1583. Di England nyamuk dikenali sebagai ( gnats ).
Dalam kebanyakan nyamuk betina, bahagian mulut membentuk proboscis panjang untuk menembusi kulit mamalia (atau dalam sesetengah kes burung atau juga reptilia dan ( amphibians )) untuk menghisap darah. Nyamuk betina memerlukan protin untuk pembentukan telur dan oleh kerana diet nyamuk terdiri daripada madu dan jus buah, yang tidak mengandungi protin, kebanyakan nyamuk betina perlu menghisap darah untuk mendapatkan protin yang diperlukan. Nyamuk jantan berbeza dengan nyamuk betina, dengan bahagian mulut yang tidak sesuai untuk menghisap darah.
(http://ms.wikipedia.org/wiki/Nyamuk)
nyamuk kat Karah 15 nie aku panggil nyamuk bahalol. ianya spesis nyamuk yang kurang ajar. selalu xpernah putus asa untuk ganggu tidur aku dan menyebabkan banyak bintik merah di muka aku..nyamuk jenis ini tidak kire, betis berbulu ke, betis licin ke..sume dy bedal..isap darah banyak pulak tu..sampai sekor tu aku jumpe xboleh terbang ko..amik..dah nk pecah perot dy kot..ayoyo..ape kes da..
eii..aku maw balik rumah la esok..nak balik jugakkkk!!!!

semester baru untuk pelajar baru..

hari ini aku lihat ramai pelajar baru berjalan-jalan di sekeliling UiTM. Maklumlah, minggu lepas kan mereka minggu orientasi, mana sempat mereka nak berjalan-jalan..
esok hari isnin, kelas akan bermula, ini untuk pelajar diploma saja okey! tadi sewaktu aku berehat-rehat, ada seorang pelajar datang " abang, nie kelas EMBA Meranti ek?" beliau bertanya dengan muka yang penuh keraguan.."betullah tu", jawabku mudah, dalam hati terdetik, pelajar baru nie survey kelas agaknye..maybe esok kelas beliau bermula disini..aku senyum sendirian..
teringat saat aku mula-mula masuk ke UiTM Dungun dahulu, kami terpaksa berjalan kaki dari Kolej Gemia yang terletak agak jauh dari kelas. bila sampai je di kelas..badan sudah berpeluh-peluh..aiseyh, macam jogging ko!
sekarang lain, walaupun jarak antara Gemia dan blok Kuliah tidaklah berbeza dari zaman kami, tapi mereka punya susur gajah, so xde lah peluang mahu berpanas dan berhujan semata demi mengejar segulung diploma dan ijazah kn..
........................................................................................................................
hari ini aku lihat pelajar baru, mereka begitu seronok, maybe sebab jumpa kawan-kawan baru, sewaktu aku dahulu, aku agak sedih kerana rindukan mak..haha korang tengok je kitorang lelaki liar dan ego..tapi kasih sayang kami terhadap ibu bapa kami lebih dari apa yang korang dapat bayangkan..
so, aku selalu masam je muka bila duk dalam kelas..muka maw gado jer..huhoo..
so semua takot nak dekat..dalam hati lecturer agaknye "uish, budak nie..takot weyhh!!kejam lagi zolimmm!!"
tapi, sebenarnye..aku rindu mak aku je dowh..so jangan pk bebukan..aku xisap dadah okey!!
tu lah mase 1st masuk diploma..
dan aku juga selalu dapat tidur di kelas..macam yang biase aku buat pepagi kat sekolah dulu-dulu..habit budak asrama kan, tido dalam kelas..aku rase patut bwat research apsal budak asrama suke tido dlm kelas..aku terbawak habit tu sampai habis degree kot..hah..
lambatnye majlis graduation..lame lagi ke aku menganggur nie..aduyai..

Tuesday, May 24, 2011

persembahan?apekah..

hari nie dalam meeting dengan semua MT(majlis tertinggi)..mereka bersetuju untuk pegawai deligasi membuat persembahan pada malam dinner..
waaa..ape kess..
aku malu kot..depan MB kot..mesti terketar lutut aku..wahaha..
nanti lah aku fikirkan..
kalau xdapat fikir..aku suruh budak genius sebelah aku nie tolong fikirkan..kan mimi kan?hehe

Friday, May 20, 2011

dungun..jumaat 20 mei 2011

sekarang aku berada di UiTM Dungun, iaitu kembali pada tempat aku mula-mula bermula alam universitiku..hari ini aku datang dengan harapan dapat membantu kelab debat UiTM Dungun ini menyelesaikan program tahunan iaitu PDSZA (Pertandingan Debat piala Sultan Zainal Abidin).. sewaktu sampai, aku lihat, ramai anak-anak muda yang bertugas sebagai PMMS (Pembantu Minggu Mesra Siswa) mungkin sudah ditukar namanya kepada Minggu Destini Siswa, aku pernah bertugas sebagai PMMS..banyak kali, lebih kurang 5 kali sepanjang perjalanan hidupku sebagai pelajar disini.
aku masih terkenang, saat aku pertama menjejakkan kaki ke dungun, tempat pertama kakiku jatuh adalah di UiTM ini, iaitu di padang Stadium Gemilang, sewaktu itu, aku sangat berat mulut..langsung terkunci lidah dan bibirku dari bercakap dengan sesiapa pun..sedar-sedar, aku berada di dalam barisan pelajar baru beratur untuk mendaftar..memang agak payah sewaktu zaman itu..kalau diikutkan kini, semua itu tidak lagi dihadapi oleh pelajar sekarang..mereka sekarang terus sahaja mendaftar penempatan..
aku masih ingat saat dikejutkan untuk solat subuh, dalam Minggu Orientasi, senior-seniorku semua garang-garang, kami lambat maka kami wajar dihukum.. hukuman pertama yang aku rasai ialah pumping di perkarangan kolej Kapas..sewaktu subuh menjelma..tapi, semua itu tidak lagi dihadapi oleh pelajar baru kini, mereka sangat manja dan kebudak budakan..fikirku..ini kerana, sekiranya kami menegur mereka, mereka menunjukkan pandangan sinis..owh, memang menyampah..dan pabila dikenakan hukuman atas kesalahan yang dibuat..itu dikategorikan sebagai membuli pelajar baru..kami bukan membuli..kami dipilih sebagai contoh memberikan moral dan tunjuk ajar yang terbaik dari kalangan pelajar UiTM, kami tidak sekali kali akan membuli..
arghh..sudah..aku tidak lagi mahu mengenang kisah-kisah lalu, kisah yang agak sukar..ayokk..rumate udah balik..nanti ku sambung lagi...maluuuu~~

Wednesday, May 18, 2011

debat oh debat..

heii hang debat!..turun kauuu! kalu ko tak mau turun, aku naik atas...heiii cepattt!!
tu selingan je..debat yang aku maksudkan ialah pertandingan debat yang selalu berlangsung di UiTM dungun tu..a.k.a PDSZA..dan yang akan berlangsung nie adalah kali yang ke 11..
aduyai..
debat semester nie macam akan ada masalah..
aku pulak seperti biasa..kerana sayangkan awekku..aku join..hehe..
means..aku dapat ketemu si malam..yippee..
ahh..aku xkire..dugaan dan cabaran memang xkehabisan..aku tidak boleh gentarrrr~ wahai hang debattt!! aku tak gentarrr!!!

Tuesday, May 17, 2011

selamat hari guru..

korang mesti banyak kenagan mase skolah dulu kan? ade sape-sape sini budak asrama?haha..ni wa nk kongsi sket cite wa yang bergelar budak asrama ni kan..
budak asrama memang suke tido dalam kelas..feveret la tu..wahaha..aku xcite sal korang, aku cite sal aku..ish..so jangan ade sesape nk terase lah..yang terase bia aku sorang je taw!!
tiap2 pagi..masuk kelas yang sejuk..kn..uish, sejuknye..sedap tido ni..dalam hatiku terdetik..ape lagi, aku pon tarik kerusi, letak beg kt tepi..landingkn lengan kt atas meja..nah ko..tido lah...wahaha..feeling je..tup3 dah kul 7.30 pagi..alamak..cikgu masuk..aku nk bangun dah ni..tetibe..alamak, dahi dah jadi merah la pulak..sebab tido kt lengan..aku pon wat derk je..cover..wat2 macam tido..
dalam hati dup dap dup dap..takot cikgu datang kt meja aku, minggu nie dah 4 kali dy kejut aku tido..
hoho..cukupkan syarat..bia lah jadi kali ke 5..full satu minggu..
tetibe kan, dy cakap pulak kt depan.."hazwan mane? tido lagi?", hmm..mengeluh cikgu sebab aku sorang..aduyai..dahi, apsal la ko merah..
"hazwan ni, kne didik bia dy xtido..kalau xtido dlm kelas, mesti dy jd budak pandai" tu la kate cikgu aku mase aku form 5..aku pon berazam dalam hati.."lepas nie aku mesti ubah!"..
tapi..
harammm..pas abeh UiTM pon aku still tido lam kelas..wahaha..so aku pon xtercalon la budak pandai..
sori ye cikgu..sy memang susah nk buang tebiat ni..kat UiTM nie laen sket citenye..lecturer xkejut sangat lah, dorang relek sket mengaja..so bes la sket tido..bangun je..alamak..da abes klas pulak..
ade satu kelas tu, sebab aku suke sangat tido..sampai aku kne repeat subjek tu..wahaha..
lepas tu aku tobat xmo repeat paper lagi dah..so xde la repeat paper da pastu..
mase masuk islamic banking..aku pegi kelas dengan si yaakob..yakob garang..aku xberjaye ponteng kelas..dah macam-macam care aku buat..sebab aku nk tido..tapi yakob slalu je ugut.."where, bangunn..aku tggu mu kt pintu..cepat!"..
aku pon terpakse lah pegi kelas dan tido d kelas je..wahaha

Monday, May 16, 2011

graduation~

owh, bile lah aku nak graduation day nie..
haha..itu yang terlintas di kepalaku apabila melihat gambar-gambar seniorku Ku Fairus di Facebook..al maklum lah, aku kan lebih junior daripada beliau, dah tentu lah aku grad sedikit lambat..akaka..
hari ahad baru nie adalah farewell tuk sahabatku AMRE BAYASE atau Amri of the Bukit Bayas..Tahniah kepada beliau kerana sudah selesai praktikal beliau selama satu semester di bahagian Agihan Zakat Maidam Terengganu..
sebulan sebelum itu, Farewell untuk Kak Nora, juga Praktikal Trainee di Bahagian Agihan Zakat. Mereka berdua adalah dibawah kelolaan Tn Hj Yaacob bin Abdullah.
inilah gambar mereka, yang di depan tu, itulah Ustaz Yaacob..wahaha..muka garang, tapi hati baik dowh..
aku kawan dengan amri aje kot di Maidam tu, so sekarang aku nie susah lar sket..'anak-anak' baru ustaz Yaakob pon ade, tapi susah sket nak masuk..wahaha..sebab dorang kurang cakap..=)
hari ahad baru nie, kami sempat meraikan hari terakhir amri di Mayang Heritage sebelah Mydin mall tu, kak huda belanja air..thanx ye kakak..
biase lah aku mencapub kan..wahaha..cepat! cepat!..amik kami kerja!! kami dah jadi penganggur..


p/s: lagi 2 hari aku akan selesai praktikal..selamat tinggal MAIDAM..banyak pengalaman dan skill baru yang au pelajari..kage bunshin no jutsu~~

Saturday, May 7, 2011

kami bukan lipas..kami makhluk perosak..

team makhluk perosak..aku teringat lagi waktu zaman persekolahan, kepalanya mestilah safiuddin..ataupun pipi..hehe, kami bukan kumpulan budak nakal yang melakukan gangsterisme ataupun kerosakan dimuka bumi..
tapi kami budak-budak yang agak nakal lah..
kelmarin aku bukak fb..tetibe terasa mahu mencari kenalan-kenalan waktu persekolahan..aku aku pon try la search..jumpe lah ezmee azuan..mase skola dulu kami panggil dy bedek..bedek nie bes sebab suke bwat lawak..aku nie sekadar tukang gelak jer..
dulu aku masih ingat, dorang banyak bwat projek..projek nk jadi laki tough lar..projek panjat pagar..projek makan nasik ngan garam la..sob..sob..macam2 la..tapi aku lupe banyak..hehe
mase projek nk jadi tough..pipi ngan azmie mok yang kepale..dorang nak raih sokongan so dorang rekrut budak-budak tingkatan bawah tuk ikot dorang..
wahaha..aku xterlibat ye..so, dorang start la, mule ngan jogging..lepas 2 makan pon jaga-jaga..bersenam..tahan 3 -4 minggu..sume da xlarat..haha..tapi bes..team makhluk perosak slalu bantu orang lain..kalu ade yg lapa malam2..ahli team nie sanggup keluar tuk bli makanan tuk budak yang lapa tu..bagus kan?
hehe..kami suka brcakap mengarot..cerita pasal hantu..main karom tengah malam..study sesame..tolong cikgu..raging budak..uish..tapi raging pon bukan teruk2 la..kami xpukul dorang, cuma dalam konteks mengajar..so, dorang lebih jadi hormat pada yang lebih tua..
aduyai..berape bnyak aktiviti..apsal aku boleh lupe ar? banyak telan semut ke aku nih..

Wednesday, May 4, 2011

banyak nye sepam..

hari nie bukak fesbuk..nah ko..
berlambak sepam, yang ni cakap osama meninggal..sebelah cakap osama meninggal..sebelah lagi pon cakap meninggal  jugak..eii..sepam-sepam..saket hati betul..budak2 nie bukan budak kecik..aiseyh..terpedaye juge dengan sepam tu..
las-las ngan kite skali terlibat dalam proses mendelete sepam nih..

before sepam pasal osama..sepam pasal stalker slalu keluar, yang nie banyak kua dekat facebook chat tu..baru nk ngechat ngan awek kite..tetibe..nah ko.."ko nak cek stolker? tekan nih..*link*"..ni aku nye transelate la..
yang ni..ngan aku2 skali bengap..sebab tetibe je kan..ade yang bagi salam.."samekom"..nah..*link*.."aku dah nampak stolker aku"..aku pon tersengaje tekan weyh..amik..trot..trot..trottt..belambak sepam aku kongsi ngan kawan2 len pulak..

mase mohon maap ler pulak ramai2 kan..ade2 je sepam2 nih..sape yang setart woih?..

udah2 ler tu..aku da penat mendelete..
bukan pujian yg engko dapat..caci maki berjuta juta umat manusia kat muka bumi nie pon ko dapat..amik ko..

Sunday, May 1, 2011

borang gaji OT..

hari ni aku datang kerja, budak2 praktikal sesame aku sume bising dah, sibuk dengan borang gaji overtime..memang klaka lah, kire punye kire.. kami punye OT cume lam 20 30 hengget je..ekeke, xpe la, cukup ar tuk wat blanje topup ngan makan KFC satu round..chett(T,T)..
mesti korang pelik kn kenape OT kami sikit je kn?kn?haaa..kami kan ne ade gaji tetap..elaun jer kot..tu pon 200 je sebulan, ok la tu..OT cukup wat isi minyak moto pon kami bedal aje..haha

kerja pon da x seberapa, xsesibuk awal tahun dulu..sekarang, bile aku pergi kt tempat kak Zie,
aku : kak zie, ade kerja x?
kak zie : xde la wan, rehat ler dulu..
aku : ok..

ble aku lawat manager Zul pulak (panggilan aku kt dier je, toksah ikot),
aku : fergusen, ader kerja x?
abg Zul : haha, xdop la wan, gi la lepak dulu, minum2 air kt pantri nung..
aku : aiseyh..ok2..(dengan nada kecewa..)

haaa..da paham kn kenape kami nye elaun sket je..ok ler tu..dulu kerja kami berlambak xabis2..sekarang..ecece..duk saje borak je dari pagi ke petang..
tu kalu time xsibuk la..
time sibuk, xmenang tangan lah jawabnye..biase ler..kn..adat idop makan gaji..
ok la, busan da nie akceli..nk gi borak ngan makcik2 kt blakang jap..

Followers