Sunday, February 28, 2010

mengarut kah?

hari nie sungguh panas sampaikn ikan kt laut pun melompat-lompat keluar dari air..
kucing kt belakang rumah terus tinggal kt bilik air, da jd bilik dy pon..
aku rase macam nk makan air batu cendol..
terus aku hidupkan motosikal kawan dan ke kedai belakang rumah..
"air batu cendol satu", "bwk keropok skali k.."..
tibe2..
kakak yang wat air 2 menjerit-jerit..
dy pandang aku smacam jer..
"da kene sampok kakak nie kowt"..fikirku..
tibe2..
orang2 lain pown ternganga..
ada yang jerit2 sawan..
aku da pelik..
kne virus kah?
hmm, sbb hari nie panas kowt..

.............................................................

ada sorang pacik dngan selamber je datang kt aku..
beliau angkat tangan,
"hye",tegur beliau kepada ku..
"uish, oit"..jwbku..
"fesyen baru kah?"..
"owh, nie ker? saya kne rompak, sume baju sy da kne kebas oleh perompak.."..
jawabku..
"owh, seksi.."..kate beliau..
"scofield slalu seksi..", jawab ku..
sambil makan air batu cendol..

Saturday, February 27, 2010

DUNGUN panas 2010..aku cite sal nie ke?

hari ini aku jd dak rajin..
buktinye, aku bersihkn kwasan dapur, sinki n bilik air n tandas n 'library'..
huu? ad library kt uma sewa aku?
hebat kn..hehe aku je sorang panggil bilik nie library sbb kt bilik nie ad banyak sgt buku taw..smpai x terkire bilangannye..uish, terkire la..
sbb bilik nie reserve ntuk kitorang study,jd kitorng tempatkn buku,kertas2, kamus dan mcm2 benda yg boley dklasifikasikn sebagai 'buku'..hmm..
da kemas, ase marah lak..
dak2 nie duk relek je..
smalam kn sbtu, cuti..dorang bukn study pown..ingtkn besih la uma..harammm..
aku lak..
smalam..uish, g 'ngedate' ngan si mimi..
bahagie lak ase, walaupon just dpt tgk cite 'niyang rapik'..
pas2 men bowling..sambil gelak..
pastu makan kt Teluk Cempedak..sambil tgk cahaya bulan..chewah..romentik x?
xpe..jgn pk jejauh..
kitorang g reramai la..
bukan 2 orang je..sbb kalu g 2 org je..t busan la..haha
malam td mang ngantuk iler..
'stoned' gle..
skang nga nk siap nk g klas..
hoho..
x saba nk tunjuk rambut baru ala2 palapes sesat nie kt abg Lan n si Duan palapes..
haha
mang kne gelak..
xpe la..
saba je la..
t da panjang alek nk wat gaya Hafiz af lak..sarang..sarang..

Friday, February 26, 2010


nah, hari nie aku da tuka imej.. sume da potong.. dari yg kt dagu..till yg atas kepale.. rase2 sesekali x salah kowt kalu jadi budak skema kn? ase nye.. ok ke x? xpe, muka aku mang cam 'mat pit' pon.. polis2 kt lua tu geram je nk sumbat aku kt tmpat dorang buli dak2 nakal tu.. td jumpe Pok Jak.. beliau tanye.. "awk dari mane?" aku jwb,"dari blakang lorong tu je, jumpe kawan.." owh, ye ke? "kim salam kt michael scofield yek".. hmm, macam2 org tua skang nie kn.. dak botak tu makhluk di alam laen kowt.. bengong...

Thursday, February 25, 2010

nk janggut!!!

waaa..nk simpan janggut..nkkkk
tp dy xske..
waaa..
nkkk...
nkkkk..
nk janggut..
nk janggutt..
abg lan encem je ad janggut..
huuu..
nk jd 'org dewase'..hiha hiha

Tak malAs koWt MakhLuk 2..

gempar siot..
huh...
adik ku dapat pointer 3.25 foe her STPM..
mang dengan bangganye aku jeles ngan dy..
chies..haha..
"kenape aku jeles?"..
sbb, dy pemalas nk mam**s!!
sah2 kalu aku balik uma, mesti tengok muke dy nga ngadap tV berjam2..
ish..tp nk wat cane kn..syukur je la..
aku suh2 dy belaja, dy malas..
skang result dy lg bagus lak berbanding aku..haha

alamak..terkantoi sudah..

pg td wan g library ngan mimi..
huhu..ngatkan nk study2..
las2, men borak n ngenat(wat jaat) kt dy jer lebey..
pas2 test kjap td pown x ley jwb gak..
haha..
ase cam da fail kowt..
soalan susah(T,T")(bg dak cam aku la)..
mase test td ngatkn nk wat jaat gak..ngan meniru..huho..
tapi kawalan ketat kowt..
smpai xjd pown nk tiru..
waaa..
seb bek tingat yang ad 'kamera litar tertutup'..
fuhh, seb bek x tiru..
kt UiTM Dungun, kalu nk tiru..
mang x ley la..
'kamera litar tertutup' ade kat mane2 je..
sume tempat ad..
till kt lam jamban pown ad taw..
haa..
maju kn..
hehe..
alamak, lupe nk gtaw..
kt umah, kt umah sewa, kt atas moto, kt sume tempat pon ad 'kamera litar tertutup' la..
just kite je yang x pasan kn..
hehe..
sbb 2 elok2 je wat jaat kn..
hehe..
maju nye 'teknologi' yg kt 'ATAS' sana kn..
dari dulu ag da ad 'kamera litar tertutop'..
hehe..pikir la sblom korek idong k..(^^,")

Wednesday, February 24, 2010

aku mang nga malas nih..hua2..

ari nie kn..
aku study..
tp xde mood..
so..jd cam x masyuk jer..
waaa..
maybe sbb aku x bace doa kowt..
hmm..
sok pg ad klas..
xmo la study da..
nk idooo..
waaa..
hehehe..
kate2 sorang pemalas..
xpe..
sok wan janji wan sambung study k..
tata..

p/s:kite gayut dlu..yeaa!!

Tuesday, February 23, 2010

alamek,cuak menanti 'hari tua'..

ari nih aku bangun lambat..hehe
saje je nk ponteng kelas..
dan ntuk rekod..
aku 1st tyme ponteng kelas ntuk sem nie kot..
wuuhh..jaat btol dak nie (2 pown leyh bangge2)
aku ase cuak la plak..
ble pk2 sal buffday aku yang da nk menjelang nih..
hmmm,
mang cuak siot..
pengalaman mengajar kite kn..
dak2 housemate aku nih,
bkan ley percaye sangat..
lam slow2 dorang wat elek jer kn..
tetibe baru nih, amik ko..dorang tunjok belang,
rai 'bdae' nyer pasal..
terjerit2 kawan 2 kene..
n dorang cakap...
"ko la nex victim!!"
alamek..
waaa..
tamaw bdae..
tp nk hadiah dr mimi(hehe)
waaa...nk wat caner ek?
waaaa..
blenk ase paler nih..
adoi..
saba jer la kowt..
ke nk pura2 mati ble duk ngan dorang..
or nk jd bek ntuk ari 2..so dorang kesian..
alamak..
kne g klas..
tata=)

Monday, February 22, 2010

3 jer idop..yang len...T,T(sob3..)

"hari yang ceria" ini dimulakan dgn tragedi..
termasuk sorang ustaz iaitu ustaz abg lan ngan mat duan si askar yang suka menembak tu serta aku yang slalu 'stoned' sbb nga "tahan mate dari kedip2" menjumlahkan 3 orang jer...
huh..
sadis tol..
lagi sembilan "jejaka macho"?
tewas oleh macam2 bunyi alarm..
da kemana korang..ish3,senario sama setiap ari...
di lokasi yang xdikenalpasti..

p/s:- wei, bangun solat subuh pat...

jangan tiru kami...ske wat kerja las menet..

waa..akibat wat kerja las menet, ari nie br tingat yang kene anta asimen sok pg..
waa..
da la 2..
ad dua asimen lak..
ayork..>O<"
......................
klas managerial lak sok..
gerenti mantok giler ar kot..
ye la, ku kn ske tdo kul 12 lebey kowt slalu..
ari nie..
kul 14 or 15 kowt..
mang giler arr..
managerial lec lak bekeng(garang)..
waaa..
x ley tido lam klas..
mampos den..

alamek..
test lg..............................................T,T"

Sunday, February 21, 2010

bebel2 without using mouth..

pada minggu ini, ada 2 test..kowt..
kamis n jumaat..huho..
jumaat t kitorang kne join perarakan..perarakan aman k..
bagi meraikan kelahiran rasulullah..
harapnye sume berjalan dengan lancar..

selamt study bwat kawan2..
kalau nk study sesame..jempot2la ke rumah sewa kami..huho..
jejaka je..
bg yang gadis..xley k..sumpah..mang xley..(merbahaya oo..)

..........................................................................................................
minggu nie bgitu malas ase nk g kelas..
maklumlah..
panas je kt dungun nie..
panas iler..
sampai ley kering baju kalu jemur..
huho..
bisnes2 dobi ley untung la kot bulan nie..
dijangka (lam tb) panas camnie til nex month..
uiyoo..seb bek kite da blaja kt bilik aircond..
kalu kelas cam dak2 skool dolu2..
kompem..
aku ponteng tiap2 hari..(eley,xpanas cam nie pon ley ponteng tiap hari)
cian dak2 skool kn..
huhu..naseb la korang..
waaa..

malas nye nk blaja..
bile nk jd dewasa ni..ish..(mengong tol la aku ni kn..)
rumaja la mase nk enjoy..
t da kerja..
da kawen..
ad anak2 kuceng..
xley da men2 lepak seperti ku ini..huho...
cian dak2 tua2 tu kn..
naseb la..
....................................................................................................................................
ayark..
time2 cam nie la banyak lak kes2 penyakit yg menimpa aku kn..
saket mulut..
hua2..
ulser...
tang c2, tang cnie, sumer ad ulser..
sape suh x minom air manyak2..
malas mandi cam kambeng..
kambeng 2 x lak ulser cam aku nie..
ish..xmo jd kambeng...
waaa...
tp aku lom mand
i..
waaa..
nk mandi..
bubye..

Saturday, February 20, 2010

harapan..si miskin

berkecamuk fikiranku yang tidak berilmu..
walau dikurnia waktu yang serupa..
tetapi sentiasa ku tidak puas..
semua datang dan pergi..
waktu silih berganti..
harapnya, wujud pucuk pabila si dewasa menghilang..

kebosanan budak yang sengal

hari ini aku kembali ke 'kampung dungun',iaitu sebuah kampung yang dipenuhi dengan warga2 remaja kota yang 'masih belajar'...
aku kembali ke rumah sewaku dimana menempatkan 10 jejaka bujang yang juga 'masih belajar'..
pabila ku buka sahaja pintu...
hmm, rumah ini ditinggalkan berselerak oleh sebahagian 'jejaka' yang menyebabkan aku terpaksa memulakan tugas pembersihan..
selepas siap tugas pembersihan..hmm..aktiviti biasa bagi kaum seperti ku yang belum memasuki fasa 'employment'...iaitu menguatkn daya imaginasi dengan bermimpi dengan mata yang tertutup..selalunya, kaum ibu tidak senang dengan aktiviti ini, tetapi dirumah sewa, tiada spesis kaum tersebut..hoho..
sedang enak aku melayang di alam mimpi..
tetibe, terdengarlah pula bunyi aneh dari laman rumah..
aku meneropong lalu terlihat kelibat seeko makhluk..
makhluk yang berjanggut beserta tanduk di kepala..
beliau sedang menjamu selera..
kelihatan pokok2 pisang sedang diratah enak oleh beliau..
aku memang pantang melihat makhluk ini..dengan serta-merta aku keluar lalu mencapai selipar..
pap..wahaha..
lari lah kambeng itu..

Tuesday, February 16, 2010

virus RIP...(xdapat diselamatkan)


wahh, cuti yang betul2 bercuti..
rasanya seakan otakku beku seketika..
bila buka aje buku..
ngantok terus datang..
bila kat depan pc aje..
hilang sume ngantok 2..
rase nye aku da kene virus..
jangan datang dekat denganku..
virus malas senang merebak..
alamak..
dier menyerang lagi..
.....krohh..krohh..(xdapat diselamatkan)..

Sunday, February 14, 2010

mimpi..yang bengong..

hari ini..
tatkala ku bangun dari tidur..
ku melihat satu ufo sedang berlegar-legar di kawasan kejiranan ku..
sume jiran, termasuk si orang uma depan 2 pon terkeluar same dari rumah mereka..
mata kami melilau-lilau melihat adakah ufo itu akan turun..
nah, baru sekejap fikir..
ufo itu mendarat di umah jiranku..
seb bek..bekata ku dalam hati..
skali kua orang putih dari ufo..kata mereka..kami semua sedang bermimpi..
aku pon tanye..
"bile nk bangun nie?"
skali dapat pelempang..
rupenye..
......................

p/s: da..malas ar nk citer..korang x paham nie...

Saturday, February 13, 2010

ber'harga' ke x ternilai?

aku terbaca post seorang teman di salah satu 'social networking site'..chewah..
ayatnye berbunyi "kerna dirimu begitu berharga"..
pelik kedengaran bagiku..
tetapi bunyinya macam ayat iklan syampoo je kn..
hmm, dirimu berharga..?hmm..x pelikkah?
seperti wayang p.ramlee lak yang ku fikir..tatkala menjual hamba2 dalam wayang 3 abdul itu..
sepatutnya, tidaklah diletakkan harga itu kn..
kita sebagai manusia bukanlah untuk dijual beli..
aku teringat pula pada kawan2 ku yang berkahwin..
meletakkan duit hantaran seperti mahu menjual anak..
hmm..
adakah cukup dengan duit..
sekadar 'fiat money'..haha..

aku bercuti...cuti btol2 la..


hari-hari cuti..
badan semakin lesu..
terasa seperti membazir masa dengan tidur aje..
hari2 yang ku ingat..
tidur..
makan..
tidur..
makan..
bila agaknya akan ku sentuh buku2 yang didalam beg 2..
hmm..
aku jadi pemalas..
waaaa..da gile agaknye..
kene berubah...henshin...

Thursday, February 11, 2010

Kuala Terengganu,Terengganu, Amerika.

hari ini aku pulang ke kampung..walau jaraknya dengan dungun itu tidaklah sejauh mana..sekadar 116 kilometer sahaja seingatku..
aku melihat bandaraya kuala terengganu semakin berubah..haha mungkin diriku yang agak mundur dan terkebelakang berbanding mereka2 yang sentiasa berada di sini..
di kuala terengganu..kelihatannya banyak masjid2 baru yang didirikan walaupun kebanyakan masjid2 ini seperti tidak berpenghuni..
remaja2 pula seperti berada di negara eropah..
berpeluk-pelukan, berpakaian bayi serta ada yang menunggang 'kenderaan maut'..
aku sangat kagum serta teruja..
wahh..penakluk mana yang menjadikan bumiku sebegitu moden dan agresif..
tidak lupa pada makhluk2 tua yang sentiasa melepak di kedai kopi selama berjam-jam semata-mata untuk minum secawan kopi..
nampaknya selepas ini, semakin sukarlah bagi pencinta alam meng'hijau' sepertiku untuk mencari pekerjaan. mungkinkah aku terpaksa terbang ke langit atau terjun ke laut yang mem'biru' untuk mencari nafkah?
aku sangat bimbang..
pada diri dan sahabat..
semoga kami kekal dengan pendirian dan tidak terpengaruh budaya bawaan 'samseng-samseng' besar ini..


p/s: terengganu memang miskin dengan makhluk2 berilmu yang berdahi licin,harapnya kita akan mengganti mereka yang sudah berumur..insyaallah..

Wednesday, February 10, 2010

lalak si anak..si bapa goyang kaki..

malam ini, aku mengikut gadisku serta 'saing2' nya..
kami ke tempat manusia 'melalak'..
kufikirkan suaraku sangat garau sekarang..
thanx 2 da microphone..
suara kami dan mereka2 yang disitu sumbang..
mungkin kerana ketiadaan kelas vokal sebelum melangkah ke bilik kecil itu..
aku melalak2 sumbang tetapi ramai yang menyukai kerana mereka berbisik-bisik sambil ketawa kecil..
haha..kami semua gila kerana menghabiskan duit semata-mata mahu memekak..
thanx to da owner..
kerana menggalakkan industri memekak ini berleluasa..
senanglah bagiku untuk membazir harta pinjaman dari along2 besar itu..


p/s:along2 besar pun suka membazir.."bapa borek,anak rintek"..

suatu nostalgia zaman dulu kala

waaa..
mang da lame x jumpe saing2 tyme skool dolu..
kenangan terindah ngan korang mang susah nk dgambarkan walaupun pada waktu itu kami langsung tidak terfikir untuk meng'gambar'kan saat2 indah bersama kawan2..
aku masih mengingati kenangan-kenangan itu, walaupun ada kalanya ia agak kabur dari ingatan sehingga terpaksa aku memikirkan selame 2,3 hari untuk mengingat sesuatu yang simple seperti.."hmm, nie cam knal, tapi name pe ek..alamak.."..situasi biasa yang dialami oleh otak yang kurang karen nie..
aku pernah belajar di banyak sekolah..ramai kawan2 mengatakan aku ini pelajar yang bermasalah bila kuceritakan perihal ini..
walaupun pada dasarnya aku ini separa 'skema'..haha
sekolah rendah..
aku pernah bersekolah di sekolah kebangsaan kampung baharu serta sekolah kebangsaan pulau rusa..
selepas itu di sekolah menengah, aku pada awalnya masuk ke sekolah menengah agama marang, di bawah kelolaan asrama PERKAYA iaitu satu institusi yang menjaga kebajikan anak yatim di terengganu. selepas itu, aku serta beberapa rakanku bertukar ke sekolah menengah agama (atas) sultan zainal abidin atau singkatannya SMA(A)SZA kuala terengganu..
pada waktu itu, aku hanya memikirkan jarak sekolahku adalah semakin dekat dengan rumahku berbanding di marang..
biasalah bagi anak yang baru bercerai dengan ibu buat pertama kali..
di smaasza, aku kenal dengan ramai kawan-kawan baru..aku masuk ke dunia baru yang setiap remaja pernah melaluinya..di sekolah ini, aku agak terkemudian kerana aku seorang yang agak pasif dan sukar bergaul lagi2 dengan perempuan..
jelas padaku sewaktu sekolah, kaum perempuan kelihatannya lebih matang berbanding dengan kami pelajar lelaki..
di sekolah ini aku belajar banyak perkara2 yang baik-baik, tidak kurang juga perkara yang kurang baik..tetapi itulah yang dinamakan remaja..rasa ingin tahu pada semua perkara..
aku berkenalan dengan rakan-rakan yang membimbingku juga rakan-rakan yang turut sama hanyut dalam dunia persekolahan..
kami bukanlah pelajar yang berdisiplin sepenuhnya..aku pernah 'fly' bersama kawan-kawanku..haha..masih ku ingat pada suatu malam, sewaktu kami pulang dari 'fly' ke bandar, kami terserempak dengan kereta polis peronda..pada waktu itu, aku seram sejuk memikirkan yang kami akan dibawa berjumpa warden asrama..tetapi nasib baik kawanku berjaya meyakinkan polis itu yang kami dalam perjalanan pulang kerumah(dan polis tu percaya..haha).
pernah aku mencuba menghisap rokok(1st tyme dowhh)..
tetapi pada hari yang sama, sewaktu menelefon ibu, beliau menasihatiku agar tidak menghisap rokok..(naluri seorang ibu)..walaupun aku tidak menceritakan padanya..langsung sehingga sekarang..aku tidak pernah merokok lagi selepas itu..syukur alhamdulillah..
aku menyimpan memori persekolahan yang baik dan buruk hanya di ingatan..
seingatku, aku pernah dibergaduh..dibelasah..pernah di'sterika' kat pipi..haha sampai hilang macho ku ketika itu sebab melalak..waaaa(T,T")..
tapi itulah hakikatnya..walaupun merasakan rugi kerana aku tidak membalasnya kepada senior itu..tetapi aku memaafkannya..
sekadar memori terindah walaupun agak pahit..
tetapi ia sangat indah dan menyentuh hati..
selepas tingkatan 3..
kau masuk ke thanawi 1a..kelas kami sangat bes..tetapi..aku yang memang kurang cekap dalam bahasa arab..jadi, aku merasa terbeban pada waktu itu. tenaga pengajar juga ada antaranya adalah ustaz-ustaz yang memang orang arab dan tidak pandai berbahasa melayu..
so, aktiviti seharian kami adalah ponteng..ponteng...ponteng..
sehingga pada suatu hari, ibuku bertanyakan padaku untuk bertukar ke sekolah lain..
aku bertukar ke sekolah menengah kebangsaan jalan 3 (smkj3) bandar baru bangi..
ketika itu, ibu saudaraku adalah penyelia petang di sekolah tersebut..
siapa tak kenal beliau, beliau seorang yang tegas dan slalu menjadi musuh kepada pelajar-pelajar bermasalah..
pada waktu itu aku jadi semakin merendah diri, maklumlah dari sekolah agama terus ke sekolah menengah biasa..tetapi akhirnya aku berjaya menyesuaikan diri walaupun agak kekok..
di sekolah ini, banyak ragam manusia yang aku lihat..
betullah seperti kata pepatah, "jauh perjalanan luas permandangan"..
kekadang aku merasakan yang pelajar di sekolah itu adakalanya lebih bagus dan berdisiplin berbanding kami di sekolah agama..
kerana di sekolah agama dulu, aku selalu ponteng aktiviti malam..dalam hatiku berdetik, "x kena ngan jiwa"..
tetapi di sekolah baru ini, di asrama, kelihatannya pelajar sangat berdisiplin dan ukhuwah antara setiap pelajar sangat erat..
itu lah antara yang sempat aku ingati ketika ini..
kini..
aku kembali ke terengganu..
kali ini di dungun..
tidak terkira sahabat yang ku jumpa di sana sini..
ada yang baik..
ada yang kurang..
ada ayng lama..
dan ada yang baru..
semakin tua usia..
semakin banyak yang kulupakan..
aku ingin mengingati..
setiap detik dalam kehidupanku..

Tuesday, February 9, 2010

waa..managerial eco susohhh!!

aku perlu bersedia..
Ya Allah..
"berikan la kesenangan kepadaku menerima ilmu dari lecturer ku yang hebat nie..
waaa..managerial economic..
ko mang subjek 'killer'..aisey..
aku anti subjek kekire..cane nk lepas nie.."...huh..(T,T")

Sunday, February 7, 2010

aku mahu bersyukur..

mukmin itu: "pabila dikurniakan nikmat oleh tuhannya, maka mereka bersyukur tanda berterima kasih pada tuhannya.. bila di berikan ujian oleh tuhannya, maka mereka bersabar serta memikirkan hikmahnya..pabila dizalimi oleh makhluk2 tuhannya, mereka memaafkan dan pabila beliau menzalimi makhluk lain, maka tidak malu untuk memohon kemaafan".

harapnya, kita tergolong dalam kalangan orang mukmin..

bila ku sedari..aku sudah tua..


hmm..
bila ku sedari, diri ku mempelajari sejarah songsang sewaktu zaman persekolahan dulu..
sejarah di buku teks sekolah kebanyakan dipelopori oleh mereka yang kearah pro british dan pro kerajaan pada zaman itu..
kelihatannya, masyarakat islam pada waktu itu yang membuat penentangan akhirnya tewas..
mengapakah ulama' terkenal seperti tok janggut di gelar penentang kerajaan dan akhirnya pejuang yang hebat ini dilupakan oleh anak bangsa sehinggakan namanya hanyalah terukir di pasukan bola sepak sahaja..
kini, pada zaman serba maju ini, masyarakat kelihatannya semakin hanyut..
golongan ulama' dilupakan..
yang didengari..
suara artis dan perosak2 budaya islam itu..
aku tidak menyalahkan masyarakat kini seratus peratus, anak2 muda hanya dididik dengan ilmu kalkulus dan seni..
lihatlah masyarakat kita..
apa yang mereka dambakan hanyalah keduniaan..
sedari kecil, anak dihantar menari ballet, bermain piano, belajar tuisyen sewaktu berumur 5 tahun..
sungguh padaku patut dibiarkan anak2 itu belajar secara bermain..
didik lah mereka dengan agama..
malu padaku melihat jenayah di malaysia yang majoriti masyarakatnya adalah melayu beragama islam kalah dibandingkan dengan masyarakat jepun yang tidak islam..
renungkan..
masyarakat kita asyik berbalah..
itu dan ini..
kembali pada Allah
tuhan yang menciptakan undang2..
ada pantang larangnya..
terimalah kalau kamu ada melakukan kesalahan..
hidup kita memang tidak sempurna..
tetapi segeralah bertaubat..
ajal kita setiap hari tidak semakin jauh tetapi semakin hampir..
bangsaku musnah tatkala lahabau kafir menjejak kaki ke tanah airku..
para soldadu kafir itu tahu yang masyarakat islam tidak takut pada kematian lalu difikirkan cara yang lain..
nah, mereka masuk melalui penguasaan pada institusi diraja, masyarakat melayu pantang menyanggah kata sultan.. itu yang terjadi pada maharajalela, dikata orang beliau menentang sultan padahal beliau hanya menentang yang di belakang sultan itu sendiri.. sedikit demi sedikit masyarakat ku musnah di serang idea2 barat itu..
aku bukan meminta kamu mengikut ku..
sekadar kata2 hati pada yang bernama 'melayu'..
melayu..
kamu hampeh..
macam aku..

aku diam bukan sbb jd bek..tp sbb 'ulser'!!

waaa..
mulut ulser..
saket..
seb bek aku mang jenis x'gege' ngat lam klas..
(coz slalu tido..)
mulut saket, nk borak pon ase susa..
nk makan lg la..
waaa..
nk 'gayut' pon susa gak..
cian kt dak kechik 2..


p/s:gege 2 maksud nye..bising la..tolkotive..haha talkative

Saturday, February 6, 2010

hari-hari yang memenatkan..



fuhh..
akhirnya tamat gak bengkel pengurusan PDPSZA yang dianjurkan untuk oleh kelab debat uitm dungun..bengkel bermula pada hari khamis malam, dengan pengisian yang sangat 'simple' dan menarik..

tujuan diadakan bengkel, untuk memupuk kerjasama dan mengajar para peserta tentang pengurusan dan cara untuk membuat keputusan..bagi aku, bengkel yang diadakan nie boleh dikatakan berjaya..kerana setiap peserta dan penganjur sangat berdisiplin dan teratur..
setiap aktiviti yang disenaraikan di dalam tentatif program dapat disempurnakan dengan baik..
terima kasih kepada saudara Amiruddin dan saudara Feerdaus
kerana telah menganjurkan aktiviti sebegini..

yang pasti..

bermula khamis sehingga hari nie( sabtu)..
aku sangat letih till x sempat nk tulis lam blog nie..
ada banyak perkara2 menarik yang aku ingin cerita kan tetapi kerana kepenatan yang di tahap 'gaban' warne oren..
aku just tuliskan di dalam buku nota jer..

baju2 kotor belum lagi ku basuh...(waaa..penat='( !!)
pelajaran untuk test dan quiz juga belum ku sentuh....
harapnya aku dapat membahagikan masa dengan berhemah..

walaupun kutahu..
jika ada jadual waktu sekalipun, xsemestinya akan ku follow jadual nie..


p/s: waaa..help me my dear..bg la sikit semangat..
haha..

Wednesday, February 3, 2010

waaa...hari yang panas!!

pada tepat pukul 12.30 tgh hari..
xberapa tepatla actually, kitorang dikehendaki menjawab quiz investment online..
sumer tyme 2 bersiap sedia dengan buku dan nota..
ada juga yang sedia menunggu jawapan dari kawan2 disebelah..
skali tgk soalan..
alamak..
susah giler..
waaa..='(
berhempas pulas lam masa 20 minit nk jawab 20 soalan objektif..
ingatkan senang..
tapi just dapat 13/20 jer..='(
waaa..
.......................................................................................................................................................
hari ini sungguh cerah..
awan nipis berarak laju..
ku masih ingat, berkata seorang guru..
"awak jangan fikir pemanasan global hanya disebabkan perbuatan manusia dengan melepaskan asap dan bahan kimia je..
kita mungkin x sedar, dosa yang kita buat setiap hari juga menyumbang kepada pemanasan global.."
mungkin kita setiap hari sibuk memikirkan itu dan ini..
fikirkan apa yang akan kita buat sekarang, selepas ini..
bermain, bekerja..
pernahkah kita terbayang,
bumi ini adalah makhluk..
seperti kita..
mungkin beliau (bumi) tidak berupaya menanggung dosa yang dibuat manusia diatas muka bumi..
sama2 kita renungkan..
subhanallah..

Tuesday, February 2, 2010

tiada salah dirimu "puteri"..

itu rupanya yang gadisku ingin bicarakan..
berkenaan diriku yang cenderung kearah 'berlawanan'..
sedangkan dirinya seorang 'pengikut' yang pendiam..
aku tidak salahkan dirinya..
mahupun diriku yang mempunyai asbab dan pendirian..
kamu dengan pendirian mu dan diriku dengan pemikiran ku..
tetapi..
harapnya, kita kan setia bersama..

Monday, February 1, 2010

kemalangan itu..

baru sekejap tadi, aku melihat satu kemalangan yang agak teruk diantara sebuah motosikal ego dengan sebuah kereta..
2 pelajar uitm perempuan cedera parah..
kejadian berkenaan berlaku di simpang masuk sekolah menengah sura..
di jalan pantai..
dengar kata daripada kawan dak pompuan 2 orang tu..
kereta laju..
dari pemandu kereta mengatakan..
motosikal masuk jalan dy x bagi signal..
hmm..
kita tengok je la dalam berita esok..
sama-sama kita tengok..

jelaskan padaku..

hari ini..
gadisku bersikap pelik..
ada sesuatu katanya yang ingin dibicarakan padaku..
tetapi, katanya..
biarlah dahulu tetap pada suatu ketika nanti akan dibicarakan perihal ini padaku..
tetapi aku berasa berat hati..
perasaan ingin tahu..
sedih..
takot..
bermacam-macam perkara timbul difikiranku..
adakah beliau ingin berkata itu dan ini..
tiba-tiba timbul difikiran ku..
mungkin aku melukakan hati kecil itu..
atau mungkin hati itu telah meninggalkan ku..

adakah patut aku berfikir sedalam ini..arghhh..
atau biarkan perasaan berlalu..
konflik bermula?..
aku masih berfikir...

Followers