Saturday, November 3, 2012

hantu di sekeliling kita

hantu..
banyak kisah hantu yang terjadi di sekeliling kita..
hmm...sewaktu sekolah..sewaktu di universiti..di rumah rumah sewa..jalan jalan yang sunyi..
pendek kata, masyarakat kita memang tidak lari dari memikirkan tentang aktiviti paranormal sebegini..
hantu di gambarkan buruk rupa dari segala aspek..
berterbangan..mengengsot..macam macam lagi yang buruk..

juga ada hantu yang baik rupanya seperti zizan..hantu juga, namanya hantu kapcai..
jelasnya..
masyarakat kita sekarang pun tidak jauh bezanya berbanding hantu..muka yang elok di burukkan dengan macam macam ciptaan..yang pasti..hantu pun akan segan untuk bersua dengan mereka ini..

berbalik pada kisah hantu tadi..ini salah satu hantu yang berjaya dirakam oleh manusia..
saya tinggalkan link:
hantu wanita tiada kaki..

Friday, November 2, 2012

maksud dan pengertian bacaan dalam solat

Allah Maha Besar


Doa Iftitah
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik.Sesungguhnya solatku, Ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam.
Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Al-Fatihah
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon
pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk
Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal
Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud
Ya Allah, ampunilah daku, Rahmatilah daku, kayakan daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku hidayah, sihatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

P/S: aku jumpa ni dalam komputer aku..dah lama benda ni aku simpan..semoga kita dapat menambah kekhusyukan kita dalam menunaikan solat. insyaallah..

Thursday, November 1, 2012

pagi jumaat...

oke, memulakan post mengarot menganjeng habes..
setengah jam yang lepas langit cerah disulami bunyi burung merpati dan ayam ayam kampung berkicauan dengan galaknye menandakan hari ini hari jumaat dan wikend untuk aku..
tiba tiba terdengar suara sayup sayup dari tingkat bawah..
"wannngg..wanggggg..mok panggil"
itulah adikku yang suaranya sedikit garau dan pekat loghat teranung memanggilku untuk bangun dan menghentikan tidur tanpa mimpiku..
"babpe?" balasku sesambil menggeliat dan membaiki ain pelikat yang ku pakai..
"tangkap ayam tu..ye berlaga..abih bekok mate"..seru ibuku sambil menjuihkan mulut pada ayam jantan yang sedikit kurus dan tidak bertenaga..
aiseyh..ayam  ni pandai pula, tahu aja bila kita nak tangkap dy..
selang 10 meter lg..dy dah memulakan larian solo berdesup ke rumah jiran yang sememangnya tidak pernah aku jejaki kerana anak gadisnya yang ramai..juga kerana aku berpelikat..oh.."Allah selamatkan kamu..ayam, nanti petang kita deal balik.."
masuk ke rumah..
....................................................................................................................
baru nak menyambung misi 'cuti' aku hari ini..
terfikir mengenai handphone nokia ku yang di bergayut gayutkan bersama si gadis..hmm..
"mana pulak henpon murah ni.." intai punya intai..kat celahan katil..urgh..kerja gigih semua ni..tak jadi aku nk sambung cuti..do..
...................................................................................................................
bingkas bangkit ke meja komputer..
hmm.."bukak FB lah"..fikirku..arghh..tiada apa yang ingin aku postkan kerana kepala yang masih mamai..
jadi aku meneruskan dengan..'like'..

dem.. itu lah fb..
...................................................................................................................
langit bertukar gelap dan kelam..
suara burung dan ayam tidak kedengaran..
bunyi titisan hujan menghadirkan rima rima membasahi bumbung rumahku..
Alhamdulillah..satu hari bersama 'rahmat' yang mencurah ke negeriku terengganu..
bersama hujan..
semangat bangkit menyegarkan pagiku..
"jangan buang masa lagi"..bentak hati memberikan satu misi..

.........jeng, jeng, jeng..........................

Anuar Zain : Jangan Bersedih Lagi..

Kekasihku ,
Jangan bersedih lagi... Keringkanlah titisan air mata di pipimu..

Kekasihku
Tabahkan hatimu ...Sekalipun tak pernah terduga
Halangan yang melanda ...Melenyapkan
Impian bersama

Jangan dikesali ..Atas apa yang terjadi
Mungkin rahmat sebaliknya ...Membuahkan bahagia

Kekasihku
Aku tahu ...Kita sama saling percaya
Tidak pernah ..Ada dusta

Kasih antara kita

Jangan berduka..kekasihku
Jangan berdendam pada sesiapa

Bersabarlah
Menerima ...Segala-galanya dengan redha

Mungkin suatu hari
Kita akan bersama lagi ..Aku masih mengharap
Segalanya kan ..Berulang semula

Wednesday, October 31, 2012

BR1M 2.0

hari ini telah keluar borang BR1M secara online. juga cara pembahagian mungkin telah dikemaskini untuk terus di masukkan ke dalam akaun bank.
sekiranya anda rasa berkelayakan, sila telitikan syarat syarat berikut :


  •   Isi rumah yang layak (RM500):
       (i)       Warganegara Malaysia;
       (ii)      Lelaki atau perempuan yang menjadi ketua kepada ahli yang tinggal serumah dengan jumlah pendapatan kasar bulanan
                  isi rumah RM3,000 dan ke bawah.
                  > Berkahwin;
                  > Ibu atau bapa tunggal yang mempunyai tanggungan berumur 20 tahun ke bawah;
                  > Bujang yang mempunyai tanggungan berumur 20 tahun ke bawah (dalam rumah yang sama).
       (iii)     Warga emas sebatang kara (berumur 60 tahun dan ke atas, lahir pada tahun 1953 dan ke bawah) dengan jumlah pendapatan kasar
                  bulanan RM3,000 dan ke bawah.

  •   Individu yang layak (RM250):
       (i)       Warganegara Malaysia;
       (ii)      Bujang (termasuk Balu / Janda / Duda) yang tiada tanggungan, berumur 21 tahun dan ke atas (lahir pada tahun 1992 dan ke bawah)
                  dengan jumlah pendapatan kasar bulanan RM2,000 dan ke bawah.

  •   Tidak termasuk pelajar yang menerima Baucar Buku 1Malaysia.
  •   Hanya pemohon yang berjaya sahaja layak menuntut bayaran.

untuk mengisi sila ke link ini : https://ebr1m.hasil.gov.my/Default.aspx

p/s : sekiranya layak, gunakanlah duit tersebut sebaiknya

Tuesday, October 30, 2012

kami budak lama lama..

sewaktu kami kecil dulu, banyak yang kami tempuh..kini semuanya berubah..kadang kadang rindu pula pada zaman dahulu..perkara yang ada dulu dan kini ada yang berubah..itulah nostalgia zaman kanak-kanak kami..

Dahulu dekat perpustakaan budak budak selalu masuk tgk buku..tgk buku yang bergambar sahaja terutama buku gambar binatang cam national geographic tu..kalau baca buku pun, mesti baca buku cerita yang nipis nipis aje..hehe

Tapi bila program nilam, semua sibuk ke perpustakaan, baca sinopsis buku kt belakang tuk salin..perpustakaan bergerak datang sebulan sekali, yang ada kad perpustakaan bergerak aje yang selalu naik, pinjam satu buku..kongsi 10 orang sebab yang lan sibuk nak baca..

bila RMT pagi pagi, ramai yang ada nama datang lambat..yang takde nama sibuk nak makan jugak..selalunya budak gemuk dan kaya sibuk nak makan, yang ada nama kurang pulak nak makan..

kat kelas, pakai pensel box yang ada sharpener..pensel bok pulak yang boleh bukak depan belakang..pensel nak yang ada pemadam kat belakang, yang berbunga bunga HB tu, pensel 2B tak nak pakai sebab selalu patah dan takde pemadam..

Dahulu kat skola ade orang datang jual buku cerita. hari ni bagi list, esok minta duit beli walaupun cerita dalam buku tu dah tau.
sama juga tuk yang jual vitagen.. cikgu bagi list hari ni, esok bawak duit..
dulu juga van Milo dan Nescafe selalu datang ke sekolah dan ramai budak yang beratur tuk dapatkan air free termasuk cikgu..


Main lawan pemadam, pemadam pulak nak yang leper dan lebar so senang menang, masa nak padam, pinjam pemadam rakan sebab sayang nak guna pemadam sendiri untuk main lawan pemadam..
ada yang pakai pembaris bergerigi yang ada air dan benda kelip kelip kat dalam..

Cikgu guna pembaris kuning yang ada pemegang kt tengah, biasanya cikgu guna pembaris tuk tunjuk papan hitam dan rotan budak nakal..
bulu ayam pun jadi rotan gak..

kalau yang duk kt kampung, main laga buah getah..buah getah tu korek keluarkan isi kemudian titikkan lilin kat dalam..yang lagi 'Hardcore' titikkan timah terus..

lagi main ikan laga, pagi jumaat semua keluar awal nak ke bendang tak pun ke kolam tuk menangguk ikan laga..di terengganu ikan laga dipanggil 'Sekilau' dan kalau nasib tak baik, nak menangguk sekilau tapi dapat ikan 'Karin'..haha mengail pula pakai batang salak..tali pendek je, batang salak yang panjang..mengail ramai ramai kt tali air..umpan pulak cari cacing..bila cacing habis..pergi tangkap belalang sebab senang nak tangkap jadikan umpan 'bidang terjun'..

kalau abang abang pulak main lastik yang buat dengan kayu..beli getah lastik kat kedai harga 20 sen..lepas siap, sangkut kat leher tak pun sangkut kat kepala..yang adik adik ikut jer abang sebab adik mak marah main, takut terlastik mata..bila dapat burung, bangga tak terhingga lah..

masa kita kecil, tak kenal apa itu batasan..kotor ke..jauh ke..sakit ke..
budak budak sekarang, takde itu semua..mereka tak kenal selut dan duri..haha
bila di tanya.."err..kotor lah..bahaya lah.."
hehe..kamilah eksperimen untuk dalam mencari experience..zaman sekarang, berudu dengan ikan pun budak budak tak dapat bezakan..huhu..berat 66..

p/s: ada yang aku copy paste jer dari blog orang..sebab bila aku baca..nostalgia tu mengingatkan aku..perkara sama yang berlaku keatas kami..hepi jer jd budak2..haha

Tuesday, October 23, 2012

Surat dan Makan

khamis baru nie, sampai satu surat ke rumah..
daripada pejabat setiausaha kerajaan terengganu..
surat untuk Asessement lah tu..
padahal dah tengok kat web dia..
cuma, kali nie ada lengkap semua borang, tak perlulah download dan print..
hmm..tarikh nie juga ada kursus kat langkawi..
hehe.. dan aku terpaksa tolak untuk ke langkawi..
tak apa lah, asalkan urusan yang penting kita dahulukan..
nasib baik tak perlu hantar surat 'tunjuk sebab'..hehe
hmm..
aku terfikir..apa aktiviti sewaktu asessement tu yer? agak merungsingkan neh..
tak pe, yang penting aku hadir..insyaallah..
.........................................................................

jumaat baru ni, yaakob ajak kitorang keluar dinner sesame..
aku, abang lan, safwan dan yaakob..
hee..
kitorang dinner kat RFC kuala terengganu..
makanan boleh tahan lah, berbanding sewaktu mula2 bukak dulu..
tapi agak lengang..tak der orang..
mashed potatoes dia ter'baek'..lagi bes dari KFC kot..hehe
banyak yang kitorang bualkan..

daripada perkembangan masing masing..
sehinggalah kes syiah, wahabi..dan lain lain lagi..
memang banyak giler lah, sampai lupe2 pulak..
tengok2 dah pukul 11.15 malam..dan RFC sepatutnya tutup untuk customer pada pukul 11.oo malam..hee
terlebih suda..
anyway..thanx tuk yang blanje dan hantar serta angkut sy dari rumah..
 thanx juga tuk yang ambilkan gambar..
thanx juga tuk yang makan..hee

Sudin..?

heee...tak pasti pulak kenapa aku buat post pasal ni..

Jumpa Sudin sewaktu mau keluar makan dengan Zul dan Mayoe pagi tadi..
Sudin : Wan, mari sini jap..
Aku : Menape? (apa dia?)
Sudin : wan, wak ri 5 riyal..(wan, bg 5 ringgit..)
Aku : ... (=,.=")huh?
apa lagi..
zapp...start moto terus berdesup aku lari..haha..

gambar aku buat mereng..

** untuk makluman, Sudin nie salah seorang peminta zakat yang tegar..tiap tiap hari beliau datang ke MAIDAM..dan dia kenal aku sejak aku ditugaskan untuk menguruskan bantuan zakat kategori sara hidup tahun lepas..hehe
masalahnya, beliau ni ada sedikit masalah 'dalam kepala'..paling beliau takut bila aku acah, "din, tadi nampak ade polis mari kat belakang, dia cari din kot, jap wan panggil.." mesti terus dia cuak dan nak belah..masalahnya..esok dia datang lagi..dan hari seterusnya..(T,T")

.........................................................................................

Hepi Merempit!!

siang tadi cerah betul cuaca..
Alhamdulillah, Allah perkenankan doa aku untuk keluar siasat..hishh..fail ada 11 bijik lg untuk bulan nie yang belum di siasat..semoga esok juga tidak hujan seperti hari ini..
Ahad dan Isnin baru nie, lebat betul..huu


hepinya bila hari tak hujan..yippeee..Y(^_^)Y

hehe..tapi, balik siasat je tengah hari..pergelangan tangan dan muka dah berbelang..hehe
sunburn..alahai..
cool lah...nama pun mat rempit!!


Saturday, October 20, 2012

Kelantan lwn ATM

malam ni aku dan mak same same duk depan TV dengan harapan wakil pantai timur iaitu kelantan menjuarai piala liga malaysia..

dan mak yang 1st time aku tgk duk depan tv layan bola..hahaha proud of u Mak!!(^^,)

tak sia sia sokong kelantan..=)
proud of the red warrior..
kelantan menang 3 berbalas 2 daripada ATM..
- permainan kedua dua pasukan bagus..
 video nie memang fun sangat.."penuhkan stadium..penuhkan stadium.."
"sek kito jange pecoh"..nasihat yang berguna..=)

ATM juga tidak kurang hebatnya, sangat berdebar debar bila bola di kaki Zaquan Adha..sebab beliau pantas dan sering dapat cross ke depan gol..

Sangat sangat teruja tengok Nursyahrul Idlan Talaha.. patut dapat kasut emas..walaupun kecik..nampak pengalaman dan kesungguhan mengkucar kacirkan pertahanan ATM..

p/s: alamatnye ade orang tu bermasam muka lah dengan kite sbb dy sokong ATM..jgn marah 'si gadis'..

Friday, October 19, 2012

Hari ini Jumaat..

Salam Jumaat..
esok sabtu dan esok juga akan ade ujian, iaitu MTeST untuk ambilan Jan 2013..
hari ini aku bangun awal..hujan lebat sedari subuh sehingga tengah hari belum jua berhenti..
harapannya.."bangun awal untuk study!!"erghh..bangun..pegang buku..tido..bukak mata..pegang buku..erghh..menguap..tido..seterusnya..demm..
so selain 'study'..(study ke?), aku perlulah siapkan barang barang yang perlu digunakan untuk ujian tersebut misalnya pensel, pemadam, pen, pembaris, liquid paper, gam..err..perlu ke?
haha..aku pun tak pasti apa yang perlu..jadi aku fikir, hanya perlu beli barang yang basic aje..
1. pensel..
2. pemadam..
3. cukup..heee..

jadi tadi selepas solat jumaat, terus lah aku bergegas ke pasaraya Nirwana Maju di Wakaf Mempelam tu..matlamatnya..pensel..pemadam..ok, roti gardenia tuk Salwa..
sampai aje..trus ke ruangan stationery..tengok pensel jenama tah pape..balun aje..pemadam pulak, mak aii..mahal kot..ade 2 je lak tu..bantai ajer lah..oke..tetibe rasa nk pusing pusing dalam Nirwana pule..hehe

hurm, dah lame rase tak makan spegeti..sejak Dik Ar balik ke UM..ape lagi, aku pon amik la spegeti dengan sos PREGO. teringat kata kata dalam iklan, semudah 1,2,3..sos spegeti tersedia..ngan barang nak taruk dalm skali..oke..macam mane aku nak jawab kat mak nanti?

sampai ajer kt rumah, "wang beli spegeti, mane tahu kot mok nak makan..kekgi tulong la masok.."kih3, dengan slamber aku letakkan barang makanan kt dapur..terus blah masuk bilik..hehe dengan harapan esok balik aje dari ujian, dapat makan spegeti..kih3


ntah kenape aku tak rasa bersemangat untuk ujian esok hari..hmm nie ke cara aku buang masa sebab taknak study..bijak betul otak aku nie nak larang aku study..chesss!!!APTB

Wednesday, October 17, 2012

Semakan MTeST Ambilan Januari 2013


Semakan Keputusan Panggilan MTeST KPLI-SR jQAF Ambilan Januari 2013 boleh dibuat melalui saluran berikut:

1. http://apps.moe.gov.my/smg/02/020002/dpli-jqaf2012/semakan_mtest/login.cfm

hee..lagi 2 hari nak peperiksaan..

Tujuan Khusus  ujian ini adalah untuk menilai taraf pencapaian dan kelayakan lepasan ijazah dalam penggunaan bahasa melayu dan inggeris, analitikal dan kuantitatif, serta darjah kecedasan emosi dan sahsiah untuk memastikan kesesuaian graduan mengikuti program perguruan.



2.
KOMPONEN DAN TEMPOH MTeST

Terdapat lima komponen dalam MTeST. Kelima-lima komponen ini dimuatkan dalam lima buku seperti berikut:

Buku
Komponen
Jumlah Soalan
Masa (minit)
A
INSAK
135
30
B
Kuantitatif
30
30
C
Bahasa Inggeris
25
30
D
Analitikal
20
30
E
Verbal
25
30
Tempoh Keseluruhan ujian ialah selama 2 jam 30 minit.
 



 
3.
HURAIAN KOMPONEN MTeST


3.1
Inventori Sahsiah Keguruan (INSAK)
 
Komponen ujian ini bertujuan
*
memilih calon selaras dengan keperluan profesion keguruan;
*
mengenalpasti calon yang mempunyai sahsiah yang sesuai dalam bidang keguruan.
 
3.2
Kuantitatif
  
Komponen ini bertujuan mengenal pasti dan memilih calon guru yang boleh:
*
mengaplikasi asas-asas matematik sekolah menengah (Aritmetik, Algebra dan Geometri) dalam pelbagai situasi;
*
membuat perbandingan antara dua kuantiti;
*
membaca, mentafsir dan membuat analisis carta, jadual, graf atau rajah;
*
menyelesaikan masalah yang melibatkan penggunaan data;
*
membuat ramalan berdasarkan maklumat kuantitatif dan;
*
membuat keputusan yang terbaik berdasarkan maklumat kuantitatif.
 
3.3
Bahasa Inggeris
   Komponen ini bertujuan memilih calon yang mampu:
*
mengesan dan memperbaiki kesilapan penggunaan Bahasa Inggeris dalam pelbagai situasi;
*
menggunakan Bahasa Inggeris yang gramatis dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
   
3.4
Analitikal
  
Komponen ini bertujuan mengenal pasti dan memilih calon guru yang berpotensi serta mempunyai keupayaan analitikal dan logikal.
 
3.5
Verbal

Komponen ini bertujuan
*
mengenal pasti tahap taakulan verbal calon sebagai alat komunikasi;
*
mengesan kemampuan calon untuk bertindak secara matang, rasional dan profesional;
*
membolehkan calon mengaplikasikan kemahiran verbal secara berkesan.  




selepas MTeST..seterusnya interview pula..bagi yang berminat menjadi guru, ini merupakan peluang yang baik untuk korang mulakan langkah awal..


selamat study kawan-kawan..semoga berjaya (^^,)

SPNT N41: Program Terengganu Assessment Centre (TAC)

      Semalam telah keluar result untuk Semakan bagi calon-calon yang berjaya untuk Program Terengganu Asessment Centre (TAC) bagi pengambilan skim perkhidmatan Pegawai Tadbir Negeri N41.

      Program akan diadakan bertempat di Sumai Hotel Apartment, Lot 4479, Jalan Persinggahan, 20400 Kuala Terengganu.

      Bermula  29 Oktober 2012 hingga 10 November 2012 iaitu diadakan sebanyak 3 sesi.

Bagi yang berjaya ke Program Asessment ini bermakna korang telah berjaya di dalam ujian yang diadakan kira kira bulan mei 2012 dahulu. Tahniah untuk yang berjaya dan cuba lagi untuk yang belum berjaya.

Bagi yang berjaya, bermakna korang telah maju selangkah untuk berkhidmat sebagai pegawai di negeri Terengganu.huhu..

Untuk menyemak samada korang berjaya atau tidak,boleh terus ke link ini :

SEMAK

p/s: semoga berjaya untuk semua.

perkara paling sukar..

Apakah perkara yang paling sukar tapi perlu korang lakukan?
hmm, bila aku telitikan dalam diri..banyak perkara sukar yang sepatutnya aku sudah selesaikan tetapi sehingga kini, perasaan berbelah bagi itu masih timbul untuk perjelaskannya.

salah satu perkara paling sukar dalam hidupku ialah membuang sikap tak elok yang rasanya sudah sebati dalam diri. Misalnya, suka buat kerja "last minute". Memang sukar kan nak buang sifat nie..aku dah try dah, banyak kali..alhamdulillah, sebahagiannya berjaya tetapi tanpa aku sedari, ianya kembali dan kerap kembali..hee
   p/s: sekarang musim nak menyiapkan kerja..arghh..sukarnya nak tumpukan kat kerja pada masa yang ditetapkan.

Lagi..aku sukar untuk membuang perasaan marah seterusnya memaafkan orang. bila ada seseorang misalnya yang sengaja carik pasal dan buat aku marah. Oh TUHAN, memang lepas marah tu, ada rasa kesembuhannya oleh jangka waktu atau melalui peristiwa peristiwa lain..tapi bila terserempak dengan orang tadi..Hah AMEKAW!! dendam kembali membara..
     p/s: teringat zaman sekolah aku pernah kena seterika kat pipi oleh seorang senior. sampai sekarang, aku teringat nak langgar jer dy dengan moto kalau aku terserempak..hish..(astaghfirullahal azim)

Yang nie.."si gadis" selalu marah..erk, aku selalu buat kesalahan..and then..mintak maaf..and then tanpa aku sedari..buat lagi silap..(pardon me)..dan mintak maaf lagi..and ade kalanya..ia still berulang lagi dan lagi sampaikan maaf dariku itu dah basi..=( erk, tapi aku nak sangat berubah dan betulkan diri dengan niat tak mo buat dah..tapi "maaf lah" kalo masih belum berubah..=(
    p/s: aku senang mengucap kata maaf..tetapi selalu melupai maaf tersebut..

Oke, yang nie agak besar dan menyebabkan "segelintir" orang maybe terasa..
aku memang sangat tidak berkira pasal duit..bukan aku orang kaya, tetapi entahlah bagiku agak sukar untuk aku menolak sekiranya kawan kawan ingin meminjam duit..masalahnya, kawan yang meminjam ini sukar membayar..dan ini merupakan perkara yang sukar untuk aku lakukan.."KUTIP Hutang dari KAWAN"..
    p/s: kata Che Lah( senior kt pejabat), "baik jangan bagi pinjam sekurangnya hilang satu (kawan)..kalau bagi pinjam hilang dua (duit dan kawan)"




Haa..yang ini pun sukar, Menahan MENganTUK apabila STUDY... hmm memang sukar..bila start je bukak buku, mulut segera menguap, mata segera layu..tapi apabila bukak leptop untuk On9..HAAA!!!
amekaw..takde dah mengantuknye..


Monday, October 15, 2012

terasa maw cuti esok hari..

hadoii..kepala sakit..
kata si dia, ini gara gara aku makan megi..
alamak! terkantoi sudah..
ape pun..
jagan selalu makan megi ye adik adik..
dan aku terasa maw menggunakan cuti untuk berehat sehari di rumah..
oke x?

Mata Pencarian yang Halal..

hari ini aku ke kawasan Tok Jembal dan Gong Badak. Tugas kami sebagai penyiasat MAIDAM adalah untuk menilai dan meneliti cara hidup dan latar belakang pemohon bantuan zakat di Kuala Terengganu.
Rata rata pemohon bantuan zakat adalah mereka yang tergolong golongan miskin dan sederhana.

 Namun ada juga diantara mereka yang langsung tidak boleh dikategorikan sebagai asnaf, juga memohon bantuan zakat.penilaian untuk mereka tentulah tidak layak. manakan mungkin, kami yang bekerja mengerah keringat diberi gaji bulanan RM 1000+ ini pun tidak memohon zakat. mereka pula, ada yang mempunyai pulangan RM 500 untuk satu hari! satu hari? "2 hari pulangan pendapatannya bersamaan gajiku sebulan..='("..bagiku, situasi ini sangat sangat di luar dugaan..

ZAKAT..adakah anda faham apa itu zakat?

Dari Segi Bahasa

Zakat dari segi bahasa bererti “BERSIH”, “SUCI”, “SUBUR”, “BERKAT” dan “BERKEMBANG”
Pengertian “BERSIH” dan “SUCI” dalam istilah zakat ialah membersihkan harta dan membersihkan diri orang kaya daripada bersifat kedekut dan bakhil. Dalam erti yang lain ialah membersihkan diri daripada sifat dengki dan dendam terhadap orang kaya.

Dari Segi Syarak

Zakat dari segi syarak pula ialah mengeluarkan sebahagian harta tertentu diberikan kepada asnaf-asnaf yang berhak menerimanya setelah memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarak

Hikmah Disyariatkan Zakat

Zakat adalah salah satu daripada rukun Islam yang kelima. Antara hikmah dan tujuan ALLAH SWT mensyariatkan zakat ialah:
  • Mengagihkan sebahagian kecil kekayaan daripada golongan yang berada kepada golongan yang kurang berada.
  • Membersihkan diri pembayar zakat.
  • Membersihkan dan menyuburkan harta pembayar zakat.
  • Mewujudkan sifat bersyukur terhadap nikmat yang dikurniakan oleh ALLAH SWT di kalangan golongan yang berada.
  • Mengurangkan perasaan iri hati di kalangan yang kurang bernasib baik.
  • Mewujudkan perhubungan antara hamba dengan ALLAH SWT di samping perhubungan antara manusia dengan manusia.
  • Memberi peluang kepada golongan hartawan untuk beribadat dalam bentuk mengeluarkan zakat daripada harta mereka.
  • Mewujudkan kesatuan di kalangan masyarakat Islam dalam urusan ekonomi dan kewangan.
  • Memberi masyarakat satu cara mengurus ekonomi dan kewangan yang diredhai ALLAH SWT.
  • Melahirkan rasa tenang dan tenteram dalam hati dan jiwa pembayar zakat.
zakat hanyalah diagihkan kepada Asnaf2 yang LAYAK Sahaja..ini berpandukan surah At-taubah -60 yang berbunyi:

 maksudnya: "Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, pengurus-pengurus zakat, para muallaf yang dipujuk hatinya, untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan, sebagai sesuatu ketetapan yang diwajibkan Allah; dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana".

  • Asnaf Fakir

    Fakir ialah orang Islam yang tidak mempunyai harta hasil usaha (pekerjaan) yang halal dan layak dengannya untuk memenuhi keperluan dirinya dan tanggungannya termasuklah makanan, pakaian, tempat tinggal dan keperluan-keperluan lain.
  • Asnaf Miskin

    Miskin ialah orang Islam yang mempunyai harta dan hasil usaha (pekerjaan) yang halal dan layak dengannya tetapi masih tidak mencukupi untuk menanggung keperluan dirinya dan tanggungannya.
  • Asnaf Amil

    Orang yang dilantik / ditauliahkan oleh Sultan atau Naibnya untuk penyelenggaraan hal-hal zakat.
  • Asnaf Muallaf

    Orang yang baru memeluk Islam iaitu “orang yang dijinakkan hatinya” dengan diberi bantuan supaya mereka teguh mencintai Islam.
  • Asnaf Riqab

    Iaitu hamba mukatab yang ingin memerdekakan dirinya.
  • Asnaf Gharimin

    Orang Islam yang berhutang untuk memenuhi keperluan asasi bagi permasalahan diri atau keluarga tanggungannya atau orang yang berhutang untuk menyelesaikan masalah masyarakat dan memerlukan:
    • Orang yang berhutang itu tidak mampu menjelaskan hutangnya.
    • Hutang itu hendaklah dalam perkara taat yang diharuskan syarak.
    • Hutang telah sampai tempoh untuk dijelaskan.
  • Asnaf Fisabilillah

    Fisabililah ialah tiap-tiap perbuatan / perkara yang menjurus kepada keperluan dan masalah untuk menegakkan syiar Islam.
  • Asnaf Ibnu Sabil

    Orang Islam yang kehabisan perbelanjaan dalam perjalanan atau orang yang hendak memulakan perjalanan sedangkan ia tidak mempunyai belanja dengan syarat:
    • Ia mengembara dari negeri tempat tinggalnya.
    • Pengembaraan diharuskan oleh syarak.


    Sumber: Lembaga Zakat Selangor

Sunday, October 14, 2012

gadis..

dirimu bukanlah yang paling sempurna, namun..hadirmu cukup membahagiakan..terima kasih..

selamat kembali blog bersawang..

hari ini mulakan post baru pada blog yang sudah bersawang. tak apalah, asalkan aku fikir aku masih punya ingatan untuk kembali ke sini..

kini aku bukan lagi seorang pelajar. semalam terlihat gambar sahabat lama sewaktu bersekolah dahulu..alhamdulillah, beliau sihat..kini sudah graduasi dan mendapat 'Master'! tersangat jeles diri ini yang hanya mampu berangan angan buat masa kini kerana masih belum berkesempatan untuk menyambung pelajaran ke tahap itu..( proud of u, geng!)..

hari ini juga bermula hari bekerja baru dalam minggu ini..
di terengganu, ahad merupakan hari yang 'tragis' kerana hari ini kami mula bekerja..hahaha
takde lah tragis sangat..cuma agak malas untuk bangun pagi pagi dan mandi..uuu
sejuknye...
kesimpulannye, herr.."tak perlu kata apa apa..senyumm.."
p/s: selamat petang ahad..=)

Friday, July 20, 2012

bulan puasa..

esok puasa..itu fakta!
oke, bagi umat islam..selamat berpuasa..

dan kepada aku..selamat kembali ke blog yang sudah berhabuk ni..
(=,=") aku banyak idea nih..
tapi..
err...esok lah post..jom men bedminten dulu..

Wednesday, April 11, 2012

Birokrasi yang Menyusahkan

Alkisah pengemis bertemu dengan seorang pegawai kerajaan di sebuah bandar kecil.
"tuan tolonglah. sudah dua hari saya kelaparan. hulurkan sedikit bantuan untuk saya."
"ya, saya faham masalah kamu. tapi sebagai seorang pegawai saya tidak boleh mengeluarkan wang kerajaan begitu sahaja, kamu perlu mengisi borang terlebih dahulu."
"saya hanya memerlukan wang sekadar untuk membeli makanan untuk hari ini cukuplah."
"ya, saya faham.tapi kamu perlu mengisi borang juga."
"baiklah. berikan saya borang itu."
"oh, disini tidak ada borang itu, pergi ke unit bantuan."
"di mana?"
"di tingkat atas."
pengemis itu pergi ke pejabat yang dimaksudkan.

setelah mengisi borang, dia pun menyerahkannya.
"bila saya boleh mendapatkan bantuan?",tanyanya.
"kami tidak pasti bila,borang ini perlu diserahkan kepada pegawai atasan untuk diluluskan."
"selepas itu barulah saya mendapat bantuan ya?"
"kamu perlu menunggu sehingga kami menghantar pegawai penyelidik untuk menyelidik latar belakang kamu."
pengemis kebingungan.
begitu sukar untuk beliau mendapatkan bantuan untuk membeli makanan dihari itu.
"bilakah pegawai penyelidik akan datang menemui saya?"
"itu bergantung kepada proses dan kelulusan pegawai bahagian penyelidikan. setelah laporan selesai,satu surat pengesahan akan dihantar kepada unit kewangan dan disana, satu surat kelulusan akan ditandatangani oleh pihak bendahari yang akan membolehkan pegawai kewangan mengeluarkan wang tersebut.
dan kamu hanya boleh datang mengambil wang bantuan selepas dikeluarkan surat panggilan bercop pentadbiran."
"apa yang boleh saya buat sekarang?"
"tunggu pegawai penyelidik datang, sekarang beliau sedang menyelidik latar belakang pemohon lain, sekiranya sampai giliran kamu, barulah mereka akan melawat kamu."
"tetapi saya lapar,saya perlukan makanan untuk hari ini."
"maaf, kami perlu mengikut prosedur.kamiingin pastikan tiada penyelewengan berlaku dalam pengeluaran wang."
"tuan sendiri tidak boleh membantu saya?"
"maaf, saya pegawai kebajikan, bukan badan kebajikan"



p/s: realiti hari ini..walaupun mungkin tidak sekejam ini..
tetapi..birokrasi memang menyusahkan..
tiada salah berbudi bicara..tangan yang menghulurkan itu berjuta kali lebih baik dari yang meminta..itu pun kalau ikhlas...
credit to : majalah SOLUSI =)

Monday, April 9, 2012

where..namaku hazwan...

haha..kat BCR slalu dorang tanye asal nama 'where'..oke macam nie ceritanya,
nama diberi sewaktu kecil oleh parent ku ialah mohd hazwan bin kamarudin..kemudian bila meningkat umur..banyak lah pula nama panggilan yang melekat kat aku..
salah satunya ialah 'where'..

nama nie aku dapat masa aku first time masuk belajar di UiTM Dungun dahulu..
sewaktu mengambil jurusan perbankan di UiTM Dungun, rata-rata clasmate ku berasal dari Besut, Kuala Terengganu dan Kelantan..kebanyakannya berasal dari Besut..so, apabila dorang bercakap.."slanga" Besut dan Kelantan dorang itu menukarkan perkataan 'wan' kepada 'werrr' @ where..

oke, sekarang aku bekerja di kuala terengganu..ramai sahabat ialah orang pure terengganu..
bila berkawan dengan orang terengganu pula, kebanyakan dorang akan panggil aku 'wangg'..biasalah tu..

teringat pula ketika aku bersekolah di Bangi..
dek kerana aku seorang sahaja yang berasal dari terengganu..maka dengan serta merta namaku ditukar kepada 'ganu'..(=,=") haishhh..xder lah marah pun kan..terasa macam mengumpul koleksi nama pula..
sampaikan junior-junior pun panggil aku 'abang ganu'..(T,T") haishh...

oke, ketika aku bersekolah di SMAASZA, Kuala Terengganu..
aku masuk ke sini masa form 1..masa itu beringus lagi lah..cakap pun tunduk ajer..keh3
oke, nak dijadikan cherita..ada lah seorang ustaz tu..agak garang..semua pelajar takut kat dia sebab dia selalu bawak rotan panjang sambil habit dia kejar orang yang tidak turun study..
oke, senior aku cakap muka aku macam muka ustaz tu..(O,o")?? hoh?
so, diorang panggil aku 'ustaz aziz' sampai lah sekarang..wahhhh..
sampai sekarang kot senior ngan schoolmate aku dari SMAASZA panggil aku ngan nama tu..
cheittt..sampaikan ustaz aziz tu pon kenal ngan aku..(T,T")..
oke..tamat cerita sal nama-nama panggilan pada aku..

p/s: apa pun nama panggilan daripada orang kepada kita..jadikan ianya suatu yang positive (+ve), berkelakuanlah yang baik-baik moga yang diingati mereka terhadap kita adalah suatu yang baik.

Sunday, April 1, 2012

bossy?..bagaimana anda tangani golongan sebegini!

arghh..hari ini aku tension betul dengan sikap BOSS aku yang memang bersikap 'bossy'..
perkataan 'bossy' diambil dari perkataan 'boss' atau ketua..iaitu contoh sikap yang suka mengarah, menyuruh, memberi arahan dan yang sewaktu dengannya. sikap ini selalunya hadir bersama dengan sifat 'selfish' iaitu pentingkan diri sendiri tanpa memikirkan mereka yang lain di sekelilingnya.

oke, setelah aku blog walk..banyak entry sal sikap bossy yang aku jumpa..terutamanya pasal 'member' a.k.a. 'rakan sekerja' yang bersikap sedemikian..actually, masalah aku nie bukan rakan sekerja yang bossy, tetapi..BOSS yang bersikap bossy..dah name nye dia tu BOSS..comfirm2 la memang sikap dy bossy kan..
kawan aku selalu jadi mangsa dy tau..suruh buat tu la..buat nie la..hantar report tu la..nie la..
banyak ko punye songeh..ingat haku nie xde kerja lain ker? eiiii...
oke..ini tips dari aku kalau BOSS anda yang bersikap bossy..

1. Buat muka ketat aje memanjang..

- bila BOSS datang atau lalu, buat kerja dengan muka ketat..mesti beliau cuak tengok anda bekerja..dalam hatinya berdetik "wah, tekunnya..kalau aku tego..mesti lebam bijik mateku"..lalu xmenyempat-nyempat lah beliau tuk bossy-bossy lagi..

2.  pakai earphone, eventhough korang memang xpernah dengar lagu..

- kalau nak lagi gempak, pakai lah headphone..ataupun pasang radio sampai bergegar pejabat..
aku dah pernah try..memang bos tak cakap dengan aku seminggu..
haha..pasal beliau outstation..
pakai earphone..bile beliau panggil..wat derk jer..cam tengah layan lagu, sambil hentak kaki dan lenggokkan kepala..

3. megumpat..

- yang nie biase dilakukan oleh golongan makcik-makcik..untuk menghindar sifat bossy, mengumpat secara berdepan, atau tepi sket boleh dilaksanakan..har3..BOSS akan terdengar suara-suara sumbang mengumpat beliau..
biasanya, dorang nie orang 'super lama' atau 'super hebat'..so selambe aje dorang mengumpat BOSS sampai BOSS tersedar akan sikap bossy beliau..

4. buat buat sibuk..

-yang nie aku selalu buat, bila BOSS ajak keluar bagi taklimat atau turun padang..bukan buat-buat actually,
sebenarnya..aku memang SUPER BUSY!!! sebab tu BOSS selalu suruh kawan-kawan ku buat itu dan ini..kah3


p/s: oke..entry nie entry lama yang aku simpan dalam draft..actually hari nie, isu nie timbul di pejabat..so dengan senang hatinya aku korek balik draft..dan tengok mana yang sesuai tuk di publish kan..=) selamat mencuba..

Thursday, March 29, 2012

Fresh Graduates’ Unrealistic Salary Demands Deter Employers from Hiring - According to JobStreet.com’s survey -




"Fresh graduates nowadays have unrealistic salary demands" according to a recent survey conducted by JobStreet.com in October 2011. Of the 571 human resource practitioners who took part in the survey, 64% felt that the top reason why fresh graduates were rejected after the interview sessions was because the candidates were asking for unrealistic salary or benefits.
Second and third reasons in rejecting fresh graduates were “bad character, attitude and personality of the jobseekers” (60%) followed by “poor command of English language” (56%).
52% also felt that fresh graduates lacked good communication skills. Another 38% said that fresh graduates tend to be too choosy about the job or company they wish to work for.
A word of advice to fresh graduates by Chook Yuh Yng, Country Manager of JobStreet.com, “Don’t immediately reject an offer because the salary offered is below your expectation. Look at the long term career growth. It’s best that you gain the relevant experience first. Good remuneration package will follow when you have built a good profile for yourself and excelled in your field.
Chook added, “Be aware of the current market trends. Salary report information can be easily obtained from sites such as JobStreet.com. Do remember that you may even be competing against candidates with a few years of working experience that are more attuned and equipped to the market demands and trends”.
The survey results also indicated that 86% of the employers do not discriminate against graduates from a specific type of university; they do not mind hiring fresh graduates from the local public university, local private university or foreign university.
On the question about the level of quality among our fresh graduates today, 66% of the respondents rated them as ‘average’ and 23% rated them as ‘poor’.
A total of 571 human resource personnel took part in the survey conducted by JobStreet.com in October 2011.

 http://www.jobstreet.com.my/aboutus/preleases163.htm

Tuesday, March 27, 2012

jawatan kosong SPNT

tengah hari tadi telah diberitahu oleh bos ery yang jawatan kosong SPNT telah dibuka..
antara jawatannya ialah penghulu, pegawai teknologi maklumat, pegawai kewangan, pegawai agama islam..
agak agak siapa yang berkenan tu bolehlah mencuba..tetapi untuk warga terengganu sahaja lah..
tetapi bila aku try bukak lepas pukul 2.00 petang..
sistem error pulak, agaknya ramai sangat yang bukak web diorang kot..
jadi kita try lah bukak selepas waktu bekerja..
insya Allah kalau rezeki kita tu, tiada manusia lain boleh tutup, tetapi kita semua hendaklah mencari peluang, selagi ada kita cuba..
oke..
sebenarnya aku post ni pun sebab selesai dah buat kerja..lagipun aku pun belum berjaya bukak web SPNT..so aku nak tunggu malam nie..harap-harap sempat memohon..insyaAllah..
doakan aku berjaya sahabat..=)

Sunday, March 25, 2012

MENGANTUK DI PEJABAT? (cuba cara ini)

setiap hari ke pejabat di awal pagi memang meletihkan..lagi-lagi bila awal minggu iaitu ahad dan isnin..ini disebabkan setiap hujung minggu biasanya ramai yanga akan terbungkang di katil sepuas hati..
untuk yang tidak punya cara melepas kan diri dari mengantuk, disini ada sedikit trick bagi mengelakkan diri di tangkap tertidur di meja pejabat..

1 mata palsu

bos akan tabik kat korang kerana langsung tak berkelip dari memandang komputer..

2. tidur dalam tandas
buat-buat sakit perut kemudian tidur kat tandas..memang aku xpernah try skill ni sebab selalunya ada orang keluarkan bunyi kat tandas sebelah..so aku tak pernah berjaya lagi amalkan skill ni..

3. tidur di luar
lazimnya skill ini boleh digunakan sekiranya korang bekerja di pejabat dan punyai shift untuk 'keluar'..contoh cam kerja budak pejabat ke..cam kerja penyiasat ke..mesti bes parking bawah pokok..pastu wat2 cam xsedar masa berlalu..keh3..

oke, banyak lagi skill tidur yang boleh korang amalkan..
cuba try tgk SINI.. mesti korang kagum punye..

SAVED TO DRAFT

bila mahu post..aku menaip dengan panjang lebar..sehingga kering idea..
lalu bila mahu tekan butang "publish post"..tetiba..
rasa 'eh, nanti nk edit lg".."eh, nanti nk tambah lagi sket"..
so aku tekan butang "save now"..

bila esok baca balik.."alamak, nie dah 'lapuk'"..so..bersepah lah "draft" dengan post-post panjang yang tidak sempat di publish kan..kah3

Thursday, March 22, 2012

ONCE - "Aku Mau"

Kau boleh acuhkan diriku
Dan anggap ku tak ada
Tapi takkan merubah perasaanku
Kepadamu

Kuyakin pasti suatu saat
Semua kan terjadi
Kau kan mencintaiku
Dan tak akan pernah melepasku

Aku mau mendampingi dirimu
Aku mau cintai kekuranganmu
Selalu bersedia bahagiakanmu
Apapun terjadi
Kujanjikan aku ada

Kau boleh jauhi diriku
Namun kupercaya
Kau kan mencintaiku
Dan tak akan pernah melepasku

Aku mau mendampingi dirimu
Aku mau cintai kekuranganmu
Aku yang rela terluka
Untuk masa lalu

Tuesday, March 20, 2012

result s.p.m bakal diumum esok..

ish, hamba pula yang berdebar untuk result s.p.m esok..adik pula sedang nyenyak tidur..
"oit..bangun, solat hajat cepat!" minta doa buat kali terakhir tuk malam ini..hehe..
kesudahannya, sama sama kita nantikan esok..
goodluck siti sakinah binti kamarudin..
mak, abang, kakak dan adik awak hope awak dapat straight A's..
insyaAllah..amin..=)

Saturday, March 17, 2012

KEHIDUPAN

Album : Tiada Lagi Kasih
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com

Kesenangan yang datang
Tak akan selamanya
Begitulah selepas susah ada kesenangan
Seperti selepas malam datangnya siang
Oleh itu waktu senang jangan lupa daratan

Gunakan kesempatan untuk kebaikan
Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan jiwa

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada tuhan
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali

Ujian adalah tarbiyah dari Allah
Apakah kita ?kan sabar ataupun sebaliknya
Kesenangan yang datang selepas kesusahan
Semuanya adalah nikmat dari tuhan

Senilagu : Nazrey Johani Senikata : Nazrey Johani Hakcipta : Inteam Records Sdn. Bhd.

Penerbit : Suffian Saujana Susunan Muzik : Bard Muffins Perkusi: Hamzah

hari ini..

hari ini adikku pulang dari PLKN, sudah nampak 'kehitaman' akibat sunburn dan keletihan yang amat disitu..kesian betul aku tengok, semoga 3 bulan tersebut memberi manfaat dalam diri beliau, insyaAllah..

hari ini kenduri kahwin kak Amida, iaitu salah seorang rakan sekerja di MAIDAM, aku dan kawan-kawan hadir, tetapi aku tidak lama disitu, tidak sempat berjumpa dengan beliau pun sebenarnya untuk mengucapkan tahniah, kerana terpaksa bergegas untuk menjemput adikku yang baru pulang dari PLKN td..

hari ini ibuku mengajakku menemani beliau untuk ke kenduri kahwin di kampung, dek kerana menjemput adikku dan ke kenduri kak Amida, beliau ke kenduri bersama ibu saudaraku yang tinggal bersebelahan rumahku..

hari ini gusi tidak sihat, mungkin kerana sudah 2 minggu berselang-seli jamuan, kenduri, majlis kesyukuran, jadi pipiku agak bengkak..jadi aku mesti berpantang makan daging dan makanan yang panas-panas..ibu menyuruhku ke klinik untuk berjumpa doktor dan mengambil ubat. dan aku ke klinik sebelum ke kenduri td..

hari ini agak panas, selepas pulang dari menjemput adikku, dan solat..aku merebahkan diri ke katil..lalu terlelap..

hari ini..hmm..
hari ini..hmm...

Friday, March 2, 2012

hujung minggu yang mendung di trengganu..

minggu ini cuaca agak suram dan hujan sekejap sekejap sepanjang hari..
aku berbaring kebosanan..memikirkan apakah yang perlu aku lakukan untuk mengisi waktu terluang..ini berikutan cuti hujung minggu ini agak panjang berbanding biasa kerana tambahan satu hari iaitu ahad cuti special trengganu..bila ingin membaca,rasanya akan cepatlah mata aku terkatup memandangkan hari yang agak sejuk disebabkan kehadiran hujan senantiasa..lalu aku online..melihat facebook..tekan butang 'like' keatas mana mana post sahabat yang patut..masak spageti dengan mak guna resepi dari internet, sedap jugak spageti td..juga tambahan untuk aktiviti hujung minggu orang bujang = 'tidur'..arghh..
tabiat ini memang sukar untuk dibuang..
hidup rasanya seperti seekor beruang..

besnye dapat tidur..Alhamdulillah..
nanti ade idea bes, baru aku buat post yang betul-betul..oke, jom tido...

Wednesday, February 29, 2012

MISTERI : SIAPAKAH 'HAJI YIE' ??

hari ini aku bertugas di kaunter agihan zakat MAIDAM, maklumlah agak banyak cek-cek pemohon yang perlu aku pos kan, jadi sesambil menulis didalam buku pos, lebih baiklah aku membantu pelajar praktikal yang agak sibuk dengan tugasan mereka dengan melayan kerenah pemohon di kaunter agihan zakat..

sewaktu tengah hari, ketika itu suasana agak lengang mungkin kerana cuaca panas terik selepas waktu zohor, terlihat kelibat seorang wanita pertengahan umur berbadan agak gempal dengan muka jernih tersenyum di pintu masuk ke kaunter..

wanita 'misteri' : Assalamualaikum..

aku : Waalaikumussalam kak..nak hantar borang bantuan zakat ke?

wanita 'misteri' : Ye, ni borangnye..cek la dulu kot ade yang tak lengkap..

aku : ye, bak sini borangnye..(sambil meneliti borang tersebut..)

aku : oke, takde masalah ni, kami proses borang nie ye..(-,-)

wanita 'misteri' : iye..err..kat pejabat nie ade sorang pegawai nama "aji yie" kan?

aku : Haji Yie? err..sape tu? bahagian zakat ke?

wanita 'misteri' : iye lah..bahagian ni lah..name dia Aji yie...dia putih-putih, kurus-kurus, cakap 'beralus' je..

aku : Aji yie? tak der setahu saya nama Aji yie kak..Haji Ya ade ler..Haji Zakaria..keh3

wanita 'misteri' : ader..dy bahagian jakat la..awak budak baru kot..lama dah dy kerja sini..bilik dy kat atas..kecik je bilik dy..takpe la, saya gi naik atas jumpa dy sdiri..


aku : oke..

dalam hati, "JAKAT"?..err..= 'Z' AKAT ........kalau A'J'I 'Y'ie?..err..A  'z'  i..  'z'  i... kah? erm..masih menjadi tanda tanya..tapi mungkin juga en AZIZI yang dimaksudkan..

Tuesday, February 28, 2012

Kalaulah 'bau' itu boleh dilihat...

kalaulah bau itu boleh dilihat, nescaya tiada siapa akan kentut di khlayak ramai, semua orang akan memakai pakaian wangi senantiasa dan kita akan cenderung menilai seseorang melalui warna..
haha..apekah?
ok, macam nie ceritanya, tadi sewaktu selesai solat asar, kawanku 'melepas' tapi tiada siapa yang mahu mengaku..aku teringat angan-angan ketika kecilku, iaitu jika aku punyai 'sixth sense'..salah satu keupayaan yang aku selalu mahu adalah melihat bau itu berwarna..contohnya, warna untuk minyak wangi, warna unggu..warna untuk tong sampah, warna kuning..
kalau situasi ini terjadi, contoh:- di pasar malam..

haha, mesti tiada sesiapa yang mahu dirinya terkantoi 'melepas' secara sembunyi..
oke lah, 'madam besar' sudah keluarkan arahan untuk aku buang sampah ke tong besar tepi padang..bai bai bai sikel..

Monday, February 27, 2012

kursus pra perkahwinan

sebenarnya kami menghadiri kursus ini sudah 2 minggu lepas, tetapi tidak sempat aku 'post' kan di blog kerana 'kemalasan' yang melampau. aku bersama amri, riduan, safwan, nordin dan bos ery telah menghadiri kursus pra perkahwinan ini yang bertempat di Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT).
bukanlah dalam niat kami untuk segera mencari pasangan, sekadar ingin memudahkan kerana mahu tak mahu, setiap individu perlulah mengetahui serba sedikit tentang alam perkahwinan sebelum melangkah ke alam tersebut kelak.

kursus ini bertujuan memberi gambaran awal kepada setiap pasangan yang ingin melangsungkan perkahwinan agar tidak menjerumuskan diri kedalam permasalahan juga menerapkan unsur-unsur keagamaan didalam diri setiap individu. merangkumi akhlak, kesihatan, ibadah dan lain-lain tajuk yang bersesuaian untuk memberi gambaran awal perkahwinan, pada pendapat aku ini agak membantu golongan muda dari membuat keputusan yang membuta tuli.

dalam pada itu, aku agak seperti biasa, sekiranya ada pengajar maka 'tertidur' lah aku..memang sukar untuk aku ubah sikap suka tidur dalam kuliah ini..heyh..

Sunday, February 26, 2012

bila badan tak sihat

thanx mak..selalu suruh makan ubat, tapi aku mang liat..eii seb bek dy xsuke 'kekerasan'..kalau x, dah lame aku kne cepuk agaknye..
dh jd xsihat cmni..mls pulak nk mnaipnye..bai bai bai sikel..

Saturday, February 25, 2012

post setiap hari...

kalau ikutkan hati memang aku mahu buat post setiap hari..
tetapi tidak sampai maksud..tiba2 kelu dan kaku..
oke, mulai malam ini, aku akan cuba buat post baru..
insyaallah..

Monday, February 20, 2012

merpati sejoli makin lupa diri

bulan lepas sewaktu abangku, Helmi pulang ke kampung, kami telah berjaya menangkap sebanyak 12 ekor merpati yang bersarang di dalam siling rumah, jumlah sebenar lebih ramai, anggaran 60 ke 70 ekor kesemuanya..
kehadiran merpati di dalam siling sebenarnya sudah agak lama, iaitu sekitar beberapa tahun kebelakangan, kewujudan sarang dan pembiakan yang cepat menyebabkan siling rumah menjadi kotor dan berbau. maklumlah, burung merpati bukannya manusia yang pandai mencari jamban untuk melepas..

kerana sudah agak lama 'berbulu' dengan merpati yang tak makan dek halau, aku dan abang melakukan proses tangkapan, itulah 12 ekor merpati yang tidak sempat memboloskan diri tersebut. selepas berjaya menangkap merpati-merpati tersebut, kami sembelih satu demi satu..


proses sembelihan agak senang, tidak seperti menyembelih ayam, merpati bersaiz seperti burung ruak atau anak ayam sahaja. selesai sembelih, kami buang bulu2 mereka dan goreng..

kawan-kawan 'arwah' agak sedih jadi mereka terus tidak pulang selama beberapa hari..tetapi hari ini, nampaknya mereka memulakan 'perang' kali ke 2..so kali ini aku akan berjuang seorang diri untuk menentang burung-burung busuk in..doakan aku terus berjaya meng'hambat' mereka ke lubang cacing (even merpati makan semua cacing tu) dem it..

Wednesday, February 15, 2012

Aku maafkan kamu..

Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Atur sepuluh daktil batal yang batil
Detik dua usul ditutup satu lagi tampil
Dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil
Minta diisolasi dari dalil busuk jahil
Aspirasi tak serasi dengan suara bunyi
Inkarserasi dari penghuni dan keluarga bumi
Surat wasiatnya atas paksi dalam rumi
Minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni
Mana cepat terbang atau warna gelang tangan
Buah fikiran aneh tergantung di persimpangan
Halusinasi susuli ketandusan ihsan
Ubat parut auditori kesan artileri insan
Gagal dikesan
Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku
Timbul tenggelam, timbul tenggelam
Acapkali terpendam, acapkali tersergam
Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
Ini bukan lagu rindu ini madah dendam
Kutimbang tanpa neraca di awal usia
Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
Maafkan mereka, mereka tidak tahu
Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
Maafkan mereka, mereka tiada nilai
Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati
Atas kepala murai sekawan
Mari ku ramit kucup lehernya
Terlalu rahi dendam di angan
Sampai terkacip mulut mahirnya
Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku
Jangan ahli sihir seru nama maharaja
Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
Kalau terpelajar sila guna hak miranda
Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta
(Alif)
Ada teratak di hujung kampung
(Ba)
Bawah cermin kopak ada kotak
(Ta)
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku
Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak
Ternyata kamu lebih suci dari apa yang kubayangkan

Wednesday, January 11, 2012

jaga diri dan perilaku..

aku agak terkilan dengan beberapa video tentang muslimat yang tersebar di laman Youtube lalu dikongsi di Facebook oleh segelintir sahabat. Terkilan aku dengan perbuatan dan perilaku muslimat yang agak keterlaluan di dalam video tersebut (tidak perlulah aku detailkan perilaku mereka), juga terkilan kerana video ini tersebar dengan 'niat' negatif, fikirku..kerana tajuk yang dkemukakan untuk video tersebut adalah bagiku tidak wajar, sekadar menuding jari kepada sebelah pihak untuk dipersalahkan dan ber'agenda' politik.

aku agak terkesan dengan kata-kata Sayyidina Umar Al-Khattab, "Aku lebih takutkan dosa-dosa dikalangan tentera Islam sendiri berbanding kekuatan musuh", dari kata-kata ini aku berpendapat, sebelum kita memikirkan untk menguasai yang lain, wajarlah kita menguasai diri terlebih dahulu, kerana barangsiapa yang mampu menguasai dirinya, maka beliau akan mampu untuk menguasai dunia. bagiku, perjuangan kepada kebaikan tidak menghalalkan kita untuk melakukan perbuatan buruk. bahkan lagi, perbuatan itu bakal disaksikan oleh masyarakat sekeliling dan generasi mendatang. dalam kes ini, perbuatan muslimat dan penyebar video tersebut bagiku adalah keterlaluan dan tidak akademik..tiada kebaikan yang bakal dicipta melalui hasad dan perbuatan keji.

Adab dan perilaku yang baik patut kita contohi daripada Rasulullah S.A.W. dan para sahabat baginda, berperibadi dan berakhlak mulia, bertutur dengan bahasa yang baik, beribadah dengan tekun, berkepimpinan, meguasai bidan ilmu, berekonomi, bersosial, semua ini perlu diadaptasikan dalam kehidupan seharian kita sebagai umat Islam khususnya, barulah kita akan berjaya di dunia mahupun di akhirat. Akhlak Islamiyah sering disalahtafsirkan kerana perbuatan segelintir umat Islam itu sendiri..contoh pada pandangan kasarnya, cara-cara menutup aurat, adakah umat Islam kini menutup aurat mereka dengan baik? realiti inilah yang harus diperbetulkan oleh kita sebagai umat islam yang bakal mewariskan agama ini dengan sebetulnya kepada generasi akan datang.

bagi aku, kita seharusnya bantu membantu, saling menegur sekiranya ada salah dan silap, tetapi masyarakat kita di Malaysia sekarang seolah sangat berpuak-puak. saling berfikiran untuk menjatuhkan dan bukan untuk 'memperingat', melainkan memperingati dengan kata-kata cemuhan dan kata kata kesat..bukan itu yang diajar kepada kita. Kita wajar menjadikan sesuatu perbuatan sebagai contoh, samada contoh ikutan mahupun contoh larangan iaitu contoh yang baik sebagai ikutan dan yang buruk sebagai tegahan, tetapi masyarakat kita hari ini lebih kepada mencipta suatu contoh lalu di lanyak habisan..boleh mengkritik dan menegur, tetapi hendaklah ianya dilakukan didalam batas-batas syariat dan akhlak Islam itu sendiri..dalam menjaga hubungan kita sesama manusia, adalah lebih penting menjaga hubungan kita dengan Allah.

Islam adalah agama yang sangat indah pada teori dan asasnya, dan keindahan itu akan bertambah teguh sekiranya ianya dapat di praktikkan dan diamalkan oleh seluruh umat Islam itu sendiri.

Followers