Wednesday, February 29, 2012

MISTERI : SIAPAKAH 'HAJI YIE' ??

hari ini aku bertugas di kaunter agihan zakat MAIDAM, maklumlah agak banyak cek-cek pemohon yang perlu aku pos kan, jadi sesambil menulis didalam buku pos, lebih baiklah aku membantu pelajar praktikal yang agak sibuk dengan tugasan mereka dengan melayan kerenah pemohon di kaunter agihan zakat..

sewaktu tengah hari, ketika itu suasana agak lengang mungkin kerana cuaca panas terik selepas waktu zohor, terlihat kelibat seorang wanita pertengahan umur berbadan agak gempal dengan muka jernih tersenyum di pintu masuk ke kaunter..

wanita 'misteri' : Assalamualaikum..

aku : Waalaikumussalam kak..nak hantar borang bantuan zakat ke?

wanita 'misteri' : Ye, ni borangnye..cek la dulu kot ade yang tak lengkap..

aku : ye, bak sini borangnye..(sambil meneliti borang tersebut..)

aku : oke, takde masalah ni, kami proses borang nie ye..(-,-)

wanita 'misteri' : iye..err..kat pejabat nie ade sorang pegawai nama "aji yie" kan?

aku : Haji Yie? err..sape tu? bahagian zakat ke?

wanita 'misteri' : iye lah..bahagian ni lah..name dia Aji yie...dia putih-putih, kurus-kurus, cakap 'beralus' je..

aku : Aji yie? tak der setahu saya nama Aji yie kak..Haji Ya ade ler..Haji Zakaria..keh3

wanita 'misteri' : ader..dy bahagian jakat la..awak budak baru kot..lama dah dy kerja sini..bilik dy kat atas..kecik je bilik dy..takpe la, saya gi naik atas jumpa dy sdiri..


aku : oke..

dalam hati, "JAKAT"?..err..= 'Z' AKAT ........kalau A'J'I 'Y'ie?..err..A  'z'  i..  'z'  i... kah? erm..masih menjadi tanda tanya..tapi mungkin juga en AZIZI yang dimaksudkan..

No comments:

Post a Comment

Followers