Powered By Blogger

Sunday, June 19, 2011

lipan sengat mak aku

baru-baru nie, sewaktu nk mandi before sembahyang zohor, mak aku telah kene sengat dengan lipan, kesian beliau terus kami hantarkan ke hospital besar kuala terengganu sebab semua klinik ditakdirkan tutup waktu tu, kat hospital, dokter ngan nurse cam bingai pulak kan, ade yang bertanya soalan cepumas "sakit ke kak?" kat mak aku, pastu tanya lagi "sakit macam mane?kalu saya bagi skala 1-10, no berape tahap sakitnye?"..seb bek mak aku xberi pelempang kat dokter bongek tu..
pas tu dokter bg ubat tahan sakit..berehat kejap n then kami pulang..kat rumah, sempat aku meng'google' petua tuk kene sengat ngan lipan, petuanya : ambil 7 biji asam jawa, dy punya biji..yang slalu kite buang tu kan, pastu tumbuk sampai lumat, pastu tambah sedikit air n then sapu kat tempat kene sengat tu..alhamdulillah, mak aku cakap, lepas sapu, dengan izin Allah, xsakit da..esok nye mak aku try tumbuk 3 biji je..pastu sapu..sakit nye tak hilang pulak..aiseysh..pelik kan?huhu kuasa Allah..so, ikutlah petua..orang suh tujuh, kita wat tujuh k..

No comments:

Post a Comment

Followers