Tuesday, February 22, 2011

dengor mok pesang!! (dengar pesanan ibu) [EDISI DWI BAHASA]

ambe baru balik kijer ning, sapa-sapa dumoh..ambe tengok ade adik ambe cokkoh due orang, duk saje-saje..ssiang pulok ke dier..ambe pung tanye lah adik ambe hok besor sikek tu, "doh mok mane weyh?" "dok tringak doh ker ya ambe balik kijer time-time gining?"..ambe gi kijer sehariang tringak suare mok, rindu pulok wase an..memang doh, mok kiter duk bleber sokmo ke kiter..jadi terbiase dengor orang bleber, ari ning takdok bunying suare, wase an laing lah op?
saya baru saja balik dari kerja, sampai di rumah, saya tengok adik saya duduk berdua jer, kesian la pulak, saya pun tanye adik yang tua, "mak ke mane? tak tringat ke yang orang balik kerja tyme2 camnie"..seharian saya di pejabat, tringat suara mak, rindu rasenye, memang lah, mak asyik membebel aje kat saya, sudah terbiasa dengar beliau membebel, nie xder suare dy, rase lain macam pulak la kan?
ambe takdi ale gi kijer basoh jerruk nye ujang dok breti..ambe pung bace lah doa naik kenderaang, tringak tu sebak mok ambe pesang pagi-pagi lepah ambe sallang nge ye, "wang bowok muto molek, jangang laju-laju, bia lah lambak sikek pong sapa tepak kijer tu, ujang-ujang ning wang jage-jage lah yer"..ambe jawak, "or, dok ape ah..wang gi dulu deh"..ye lah op, orang tue kite kene hormak, lagi lagi mok pok kiter, gitu jer care kite nok balah jase mok pok kiter..nok wi nafkoh, kite pong takdok pitih jugok, ye lah..ambe kang baru prektikel, dok kijer betol lagi..xdok pitih lah..
saya tadi waktu dalam perjalanan k tempat kerja, basah kuyup kerana hujan, saya baca doa naik kenderaan, tringat sebab mak pesan pagi tadi tyme saya bersalam dengan beliau, "wan bawak moto elok-elok, biar lah lambat sikit pun, nie kan hujan, hati hati yer" saya jawab..ye, xpe lah, wan pergi dulu ye.." ye lah, kita kena hormat kt orang tua, lebih-lebih lagi ibu bapa kita, camtu jer kita nk balas jasa ibu bapa kita, nk bagi nafkah, kita nie bukan berduit, ye lah, saya kan baru praktikal, bukannya kerja lagi, xder duit lah..
mase balik kijer takdi, nye panah derring, dok wase sejuk doh eh..ambe bowok muto selow-selow jugok, tringak pesang mok smalam, mase tu ambe bukok tb semilang, ade rancangang 'tanyer lah ustak'..mok pesang suruh tengok mende gitu lah dalang tb..ning nye bukok hok orang nyanying, orang paka baju ketak-ketak, mok ambe dok brahi pasang tb hok gitu..dalang 'tanyer lah ustak' tu, ustak ade pesang ke seme, ye kate " kite idok atah dunie ning banyok wak dose, molek nye kalu kite istighfar banyok-banyok macang lepah mayang tu", ning lepah mayang nok derah-derah lari, nok kejor ke nape auu, dok lari eh kijer kat jabbak tu, smayang pong nye nati surruh baru nok buak, kalu kite beramal ibadah ning, dok buleh ker orang laing eh, buleh ke diri kiter jugok seme tu..ambe tringak ustak suruh istighfar mallang, ambe pung istighfar lah jugok banyok-banyok mitok-mitok Allah beresih hati ambe, biar dose-dose ambe ilang blake..
waktu balik dari kerja tadi, panas terik, tak rasa panas dah, saya bawak moto perlahan gak, tringat pesan mak malam tadi, waktu tu saya pasang tv 9, rancangan 'tanyalah ustaz' sedang on air, mak pesan suruh kami slalu tonton rancangan sebegini, bukan rancangan nyanyian, rancangan orang berpakaian ketat, mak tak suka rancangan sebegitu. dalam 'tanyalah ustaz'..ustaz pesan kat semua, beliau berkata, "kita hidup didunia nie banyak buat dosa, seeloknya kita beristighfar seperti waktu selepas solat tu", nie lepas solat cepat-cepat nak lari, apa yang dikejarkan?xlari pekerjaan kita di pejabat tu, sembahyang pun nk tunggu bersuruh baru nk kerjakan, kalau bab eramal nie, semua pahala dapat kepada diri sendiri je...tringat pesanan ustaz malam tadi, saya pun beristighfar lag banyak-banyak minta Allah bersihkan hati saya, biar dosa saya hilang semuanya..
hor, tu dengor doh bunying kak dappo tu, baru balik kok mok ambe..nye bleber ke lembu hok orang lepah dalang kebung pisang yer..abih lar anok pisang dier baru tanang mareng..ambe hok kene dengor ye bleber tu..sape la tuang lembu tu..base tak dok pengetahuang~
hah, tu dah dengar suara kat dapur tu, mak saya baru pulang kot, dia asyik membebel pada lembu yang orang lepaskan dalam kebun pisangnya, habis semua pisang yang beliau tanam semalam, saya yang jadi mangsa untuk dengar beliau membebel tu..siapa lah tuan lembu-lembu tu, xde pengetahuan betul~

No comments:

Post a Comment

Followers